AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
867

320i -04 med ojämn gång och avgasreningslampa

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
När jag skulle åka hem nu i eftermiddag började bilen gå väldigt ojämnt på tomgång så fort jag hade startat den. När man körde iväg kände man att den var kraftlös och efter några hundra meter tändes avgasreningslampan. När man står still på Drive-läget sjunker varvtalet till 500 rpm och det låter som om motorn håller på att lägga av.

Det kändes inte nyttigt att åka med bilen i det här skicket och jag åkte bort och ställde den utanför verktstaden så får de ta en titt när de öppnar efter påsken. Någon som har en gissning om vad som lagt av?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tippar på trasig kam- eller vev-axelgivare.

Skriv gärna när du fått "domen"!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Symptomen påminner mycket om de som hände mig efter bilsemestern i augusti.
Jag hade åkt ca 570 mil i europa (sverige - nice - croatien - sverige, mycket trevlig resa förövrigt). När jag skulle dra igång bilen för första gången (snacka om tur) hade bilen samma symptomen som du beskriver ovan.

Då var det en trasig tändspole som var orsaken. Efter uppkoppling hos BMW kunde de konstatera "Misfire cylinder 3". De provade med tändspolen och det var denna som hade gett upp. Ett byte senare och kärra spann som vanligt.
Korrektur:
Det skall stå:
"När jag skulle dra igång bilen för första gången efter hemkomst (snacka om tur) hade bilen samma symptomen som du beskriver ovan."
he
1
hero25
318i 2002
hej har exakt samma problem har bytt tänd spolar utan resultat samt att bilen knackar o låter som en disel.vad gör man

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Var och snackade med verkstaden när de öppnade och med lite tur kan de kolla på bilen under dagen. Rapport kommer.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Då var det fixat! Verkstaden kunde titta på bilen redan under tisdagen och konstaterade att femmans tändspola hade dött. Plånboken lättades på 1200 kronor, så det kunde ju varit värre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.