AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.678

Köp av Alpina B10

randrup
Hej,

Jag har börjat intressera mig för en Alpina B10. Kan dessvärre inte så mycket i ämnet. Tänkte höra mig för lite...

Det jag tittat på är alltså en Alpina B10 från 97-98. Den har uppskattningsvis rullat omkring 15 000 mil. Priset ligger strax över 100 tkr. Jag är främst intresserad av en touring...

Är detta ett bra bilköp? Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske ska välja tidigare modeller?

Vänligen, Jimmy
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Vilken motor är det du tittar på? 3.2, 3.3 eller 4.6?
Det enda som jag läst en del om är topplockspackningen på 4.6 verkar vara känslig i övrigt är det en uppborrad 4.4 som är stryktålig. Alpinaspecifika delar är många gånger sjukt dyra om man handlar via BMW Sverige. Där rekommenderar jag att handla direkt via en tysk BMW handlare eller via Ebay.de
Annars så är det nog det vanliga E39 sjukdomarna som gäller...
Lycka till!

M V H
Stephan

Har också blivit tillsagd av min bilmeck att se upp med 4,6 V8an gällande topplockspackningen.

mvh

Kalle
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns garanterat en anledning att ta till sig informationen som Stephan och Kalle ger...När jag för någr år sedan följde de tyska annonseran på B10 V8 så var det väldigt många (30-50%) av dessa där det angavs att bilen hade en utbytesmotor. Ofta var bytet gjort innan bilen rullat 10' mil. Vad som var orsakerna till motorbytena angavs ju inte men topplockspackningen är ju en trolig/möjlig anledning...

___
//Ulf
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
En bekant råkade ut för detta. Det är tydligen svaga topplockspackningar på
4,6. När min bekant råkade ut för detta byttes det till en uppdaterad variant.
randrup
Kanske ska satsa på en B3:a istället...
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Du kan satsa på B10 3.2 eller 3.3. Då är det BMW's klassiska raka 6:a som Alpina har som utgångspunkt.

M V H
Stephan

ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Vad som är svagt med topplockpackningarna är materialet, min har fått blivit uppdaterad av Alpina till metallpackningar. Så om det är gjort, tror jag mig förstå från tyska alpina forum etc. att risken är mindre. Det är grymt sköna bilar, och V8 mullret är icke att förakta...

låg på 1l/milen nu på en tur till fjällen över påsk, och då blev det en hel del omkörningar.

/Christian

Länk
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Någon som vet vad det kostar att uppdatera till metallpackningar?

Mvh
Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.