AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.840

BMW m5 e34 nyfiken

Dags för mej att skaffa mej en riktig BMW

funderar starkt på en e34 tycker det är en vacker bil
jag har tittat på 90 och en 92? är dessa bra bilar? eller vad tycker ni som kan lite om m5,er?
vad kostar en sådan pärla att försäkra ungefär? om man har full bonus och vill ha halv försäkring eller trafik eller hel? bara lite sisådär ungefär?
är det något speciellt man bör tänka på inför ett sådant här köp? sjunker dom fort i värde är det ett dumt köp att köpa äldre?
vill veta så mycket som möjligt

mvh kristofer

en riktig sportbil klarar av att accelerera 0-100 och sen stillastående på under 10 sekunder...
Gemini__
Ett tips är att inte köpa första bästa utan ta god tid på dig att hitta ett bra exemplar.

Har du några länkar till de bilar du nämner ovan?
Länk
och den andra finns hör på powerbörsen
BMW m5 Årsmodell 1990 4oooo titta på den med kunde inte länka den

en riktig sportbil klarar av att accelerera 0-100 och sen stillastående på under 10 sekunder...
zcooter
Försäkring..... Det bästa är om du har bilnumret till bilen och att du sedan ringer upp de olika bolagen för en prisjämförelse, men billigt är det inte
vill bara ha en cirka kostnad om året så jag har något att tänka på ungefär
vad får du/ni betala per år?

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Tror du får räkna med allt från 6000 till 12000. Det är väldigt individuellt baserat på ålder, stad, område i stad, garage eller inte osv.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Jag betalar 4700 hos TH helförsäkring 1000mil
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Kolla www.E34M5.se, finns massa info om modellerna och f¨llor och fel där.
Gå även på www.M5board.com(finns en "sticky" tråd om det vanligaste som folk frågar) och sök med t.ex "newbie and advice" "purchasing M5" etc...
Tror du måste vara medlem på bägge för att söka, men är ju inte ngt som kostar eller ställer ngra krav så.....
De är de två absolut bästa forum/informationskällor för E34 M5.

MVH
Sakke

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Skall bara tillägga som generella tips om M5 (och alla andra beg.prestandabilar)
1)köp inte första bästa
2)köp inte bilar som har "mindre gds jobb" "för att bli perfekt"
3)helst inte bilar utan solid dokumentation och servicehistorik
4)bilar som bytt ägare flera ggr sista 1-2 åren.

Med andra ord, se efter en bil med helst få ägare, iaf att den som sälger bilen har haft den en stund, och att han/hon kan redovisa vad som är gjort och inte gjort på bilen och att reguljär service är gjort som det ska, det är nämligen slarv med detta som oftast "dräper" bilarna till slut. Dessa bilar kan lätt kosta 20-40000 bara på några "småfel" då många delar bara kan fås via BMW/är dyra. Så köp helst en bil som "allt" är åtgärdat och där slitdelar som kan förväntas vara slitna pga ålder /miltal är bytta (chassikomponenter/vattenpump/kylare/kamkedjesträckare ...etc etc)
Betal hellre 70-80000 för en bil som är perfekt än 40000 för en som det är lite "småfix" på , då de bilarna oftast har andra brister under ytan också.
Chiptrimming+öppen filter resulterar ofta i en hål i kolvar/brända ventiler. så om bilen är chippad se til att den är professionellt gjord och inte bara en generisk trimchip.
och om du vill ha en 3,8...kom ihåg att stötdämparna kostar 15000 STYCK!!! om man vill ha original och alternativen är inte heller helt billiga.....tipset är att hitta en bil med fräsch chassi (läs:bytta dämpare-orig eller eftermarknads)
sista tre tipsena:
1)dokumentation
2)dokumentation
3)dokumentation

MVH
Sakke

Försäkring kan du bara kolla själv.
Min vän som är 20 äger en e34 M5, 89:a har jag för mig.
40.000kr per år i hel.
Så kolla själv, går inte fråga.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hejsan. Jag har som sagt en M5 91a som jag betalar 5500 halvförskring på hel år. Men jag är ju 31 o har full bonus och ett sockenbolag jag har den i.
Beror ju helt på ålder o om man bor i storstad eller på landet samt om man har bonus. MVH M-killen

M-killen
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej! Är också sugen på en klassisk M5:a, helst touring som jag tror kan få ett samlarvärde. Hur snabb och kompetent är en e34 M5 på bana, jämfört med halvsnabba svenssonkombis som Octavia RS, ST220, mm och hur står den sig mot en M5 E39 på bana?
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
En M5a är väl varken snabb eller kompetent på bana. Jag blir frånåkt av precis allt, nästan iaf. Men det är kul ändå.
Problemet är ju att den är så tung. Det enda jag gjort med min bil är bättre belägg och bromsvätska. Orginal höll väl ca 10min innan pedalen var som en blöt svamp. Framdäcken tar väldigt mycket stryk också.
Hur snabb den är jämfört med andra bilar vet jag inte då jag bara kört med BMWSC. Jag har vad jag kan minnas inte blivit ordentligt frånåkt av nån M5 E39. Allt beror ju på hur hårt man kör. Jag hade nog kunnat köra bra mycket fortare men då tar ju bilen onödigt med stryk.

Jaja, det är förbaskat skoj att köra bana med den ändå. Trots att man åkt med i en del rena racebilar.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
He he, kul självrannsakan...Men är den så tung? Trodde dom gamla bilarna var betydligt lättare. Blir du ifrånkörd av gamla kittade e30 bilar? Typ 325, 318 is?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Sedan väger väl 1650-1700kr (torrvikt) och touring 1800+.
tunga bjässar dessa,,,,,,
Dock är jag lite oenig med Tifosi....Det är rimligt snabba bilar även på bana med riktiga däck och FRÄSCHT CHASSI. Det betyder nya bussningar,dämpare etc. Men det är ju ingen racingbil oavsett.
MVH
Sakke

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Så slö är den väl egentligen inte. När det bär av framåt går det bra. Bromsarna känns ocskå bra iaf efter det att jag bytte till Carbotech XP8-belägg.
Det är ju i svängarna problemen uppstår. Ganska mycket understyrning. Men styr man bara in mjukt och försiktigt med lagom fart så går det bra. Våldar man in bilen så vill den fortsätta rakt fram. Mitt chassi är väl inte superfräsht men några bussningar här och där är nya och framdämparna har bara gått ca 4000mil. Bak däremot 22000.

Visst drar man ifrån dom små e30isarna på rakorna men inte med så mycket. Så det blir ju att man får släppa av och låta dom ta nästa kurva så man inte blockera dom allt för mycket för på hela varvet är de ju oftast snabbare. De flesta kör ju på R-däck och då har man inte mycket att sätta emot med gatdäcken.

Jag har funderat på r-däck men då vill man nog ha lite mer camber osv osv. och vips så är det inte mycket orginal kvar. En vettigare ban bil ska införskaffas när jag har nån plats att ha den på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.