AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.190

Trög och tjutande servostyrning

ri
12
ricmat68
3.0 CSI -73
325i CAB -87
740ial -95
Hej,
Visst är det underbart att köra BMW 740, tyvärr så går det inte många dagar mellan varje problem. Jag har känt att servon ibland vid långsam hastighet varit lite trögare än vanligt men kollade oljan för ca 2-3 månader sedan och nivån var precis i höjd med silen, mao allt verkade ok. Idag började den tjuta när jag var 4 mil hemifrån. När jag kom hem kollade jag oljan igen och den hade sjunkt avsevärt, nästan nere vid botten. Jag har hissat upp den utan att hitta nåt uppenbart läckage. Nu får jag inte tag på ny olja förrän på tisdag.
Tror ni det är kört med pumpen eller kan något annat ha gått sönder, eller kan man hoppas att allt funkar igen när man fyllt på????

Om någon haft liknande bekymmer så uppskattar jag all info.

/Richard
Th
593
Theobald
750ial -88
Tänkte på ifall drivremmen till pumpen är dåligt spänd och att det är
den som skriker!?
Men om oljenivån sjunkit så kan det knappast vara det. Konstigt att du
inte hittar ett läckage nånstans då oljenivån sjunkit! Du har inte haft luft
i servo-systemet?

Mvh

"Nöden är uppfinningarnas moder."
ri
12
ricmat68
3.0 CSI -73
325i CAB -87
740ial -95
Theobald: Tack för ditt svar! Efter att ha fyllt på idag så hittade jag ganska enkelt läckaget. Det var dock inte där jag trodde utan det var där bak vid en slangkoppling och när jag sökte lite ytterligare på diverse forum så hittade jag att servo-oljan hänger ihop med EDC'n. Enligt 7-Forum ett ganska vanligt fel. Borde ej kosta så mycket hoppas jag om BMW säljer den här lilla delen separat. Vi får se imorgon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.