AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.097

TTS vs M3 E46 nerköp?

Har idag en M3 E46 SMGII -04. Vet inte riktigt vad jag skall göra. Är i tankarna på att sälja M3:an och har blivit väldigt sugen på TTS:en med s-tronic. Har än sålänge endasat provsuttit Audin och aldrig kört en TT men frågan är gör jag ett nerköp? Tycker själv TTSen är grymmt fin och prestandan borde inte vara långt ifrån varandra samt jag får en nyare bil....alltid kul att prova annat. Givetvis skall provkörning göras osv men någon med lite mer erfarenhet och info?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Prestandan kan nog vara ganska jämförbar, plus med turbo på TTS:en vilket gör att det med ganska enkla medel går att få lite extra "umpf". Sen ska man tänka på att det hänt ganska mycket sedan M3:an lanserades 2001. Om man tänker prestanda så ligger både 135 och 335 väldigt nära M3:an både i prestanda och på bana. Jag tror att TTS:en kommer hänga på (och i vissa fall) hänga av M3:an.

Om du däremot vill åt M-råheten så vore väl TT-RS det bästa alternativet. Den verkar sanslöst snabb, det enda frågetecknet är väl priset...

Jag har kört både TTS och M3, och även om prestandan är klart jämförbar så skiljer de sig åt en hel del i karaktär. 4WD vs RWD. Högvarvig sexa vs turboladdad fytra. Det är enklare att köra fort med TT:n, medan jag kanske tycker att M3:an ger mer tillbaka till sin förare, även om slutresultatet skulle vara detsamma i tid på bana.

Mitt råd är självklart att prova. Annars är en 911 997 ett bra alternativ.
Jag skulle inte ens tänka tanken. garanterat ett nerköp. Audi kommer förbli audi oavsett vad de kommer med. en fyra som är överladdad ska jämföras men en sugtrimmad sexa ? har du inga krav på motorljud, känsla, körglädje så kan du köpa en tt annars är det m3 som gäller.

BMW FOR LIFE
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Estoril: Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga då jag inte kört en TTS men din M3:a låter kanske intressant för mig om du ska sälja den. Jag letar efter en extra fin M3:a i pedantskick och har höga krav även på utrustning. Maila gärna över mer uppgifter på den om du bestämmer dig för att sälja den så är du kanske ett steg närmare en TTS ;).

Mvh Jimmy

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Körde en TTS med DSG(?) i vintras, på barmark. Jag blev riktigt imponerad, sjukt drag och grymt racigt ljud från 4:an. Bra kvalitetskänsla, men lite liten i kupén. Åker man två finns det dock rätt bra plats i baget. Min tidigare 130 kändes "tråkigare" i karaktären, även om det ordet knappast passar i sammanhanget. Jag har tyvärr ej kört M3, så den jämförelsen kan jag inte göra.

/Linus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.