|
|
|
|---|---|
|
Ska ladda mitt batteri med en ctek-laddare (xs3600). I instruktionerna är det olika instruktioner beroende på om man har ett positivt- eller negativt jordat batteri... Problemet är dock att jag inte vet om det är positivt eller negatvit jordat... Någon som vet? Vidare, hur går ni till väga när ni kopplar in batteriet? Grymt tacksam för svar! //A | |
|
Vet inte om det hjälper Dig ? jag har xs 3600 laddare som jag har haft hela vintern på + till + och - till - , man kommer ju inte fram till batteriet med laddaren så jag har + polen på + kontakten i motor utrymmet . |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Negativ jordat. Plusjord finns på gamla traktorer och gamla engelska bilar, tror knappt det förekommer idag (notera att plusjord är rätt tänk rent tekniskt sett) Lucas hade inte fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tackar så hjärtligt! Men jag har kontakterna kopplade direkt till batteriet, dvs. ej till motorrummet... Funkar inte det? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jo det funkar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack åter igen, Hasso! Batteriet laddades till fullo unde två dygn och lampan på c-tek-laddaren indikerade att batteriet var fulladdat. Dock bara för stunden då bilen totaldog efter en 25 mil långs färd (hade då hunnit slå av motorn pga urlatning). Jag gissar på att ett nytt batteri måste inhandlas då det gamla är helt slut? Gjorde misstaget att låta batteriet stå utan underhållsladdning under 6 månader då bilen stod avställd, batteriet var förvisso urkopplat men ngn laddning skedde ej... Antar att BMW;s originalprylar är de som håller bäst - eller vad är de för batterier BMW kör med? Mvh, Anton |
|
| pga. urlastning (av bagage) | |
| Laddar generatorn som den ska? | |
|
Vet inte om generatorn ej laddar eller om bilen drar tjuvström men borde det än dock inte vara batteriet som är slut då det är 10 år gammalt och har varit helt oladdat det senaste halvåret? Men samtidigt, borde det inte klara av en 25 mils färd vilka föregåtts av 2 dygns laddning? Visst, bilen höll hela vägen men hemma på parkeringen tog det ju stopp... =) Hur märker jag om det är generatorn som ej laddar? Några lampor har inte indikerat ngt fel men varken startmotor, belysning etc. startat efter att jag hade stängt av motorn... |
|
| Mät spänningen över batteripolerna med en multimeter, ca 14V bör det vara när motorn går. Oj, om batteriet är 10 år (!) är det sannolikt dags för utbyte. | |
|
tvesovla> Om det ska bytas batteri kan det här testet kanske vara till nytta. Länk |
|
|
tvesovla/Anton: Om ett nyladdat batteri blir urladdat efter 25 mils körning så laddar inte generatorn, ladda upp batteriet igen och byt/reparera generatorn. Mvh /Robert |
|
|
Tack för alla svar! Tyvärr blir jag inte klokare, när Robert säger generatorn och övriga batteriet... I varje fall: Jag var och inhandlade ett nytt batteri i dag (det hade behövts i vilket fall) och skall därför prova det. Men jag ska inhandla en multimeter och kolla spänningen - den här borde väl funka va? Länk |
|
|
Att man skulle kunna köra 25 utan laddning från generatorn finnes jag osannolikt. Snarast tvärtom, att generatorn hållit motorn vid liv och förhindrat tända varningslampor. Och att batteriet tömts under färden, vilket gjorde att bilen inte gick att starta efter urlastningen. Om batteriet är 10 år och stått en hel vinter utan laddning är det inte mycket att hoppas på... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Vilket eminent forum och vilka givande svar! Tack! Jag har nu ersatt det gamla batteriet med ett nytt och nu fungerar allt som det ska. Jag har inte kollat om generatorn laddar, tror dock inte det behövs då c-tek-laddaren gick för fullt i morse och ej indikerade på att batteriet var fulladdat (vilket den gjorde för 25 mil sedan). Så nu är det bara att hoppas att allt går som det ska... Tack, återigen! |
|
|
Bra att det verkar ok nu. tvesolva, multimetern du länkade till duger att kolla laddspänningen och lite andra mätningar. |
|
|
tvesovla läser med största intresse batteriproblemet, men vad jag förstår så har det löst sig på alla sätt, då mitt eget batteri nu är 9 år så vet jag vad som väntar, men en fråga: Vad för batteri har du inhandlat? på våra BMW så finns en ventilationsslang som är ansluten på nedre delen av batteriet och som leds ut genom hål i bottenplåten om det är för bildandet av gas i batteriet, fanns uttag på ditt nya batteri för denna slang? Kanske BMW originalbatteri har det så men jag undrar med andra batterier, därför vilken sorts batteri har du inhandlat? mvh Uffe/bildock |
|
| Jag läste runte lite här på forumet och vad jag förstår så är det många som tycker att BMW;s originalbatterier inte är bra nog men jag anser att då det gamla batteriet har hållit i tio år, måste det vara av relativt god kvalitet trots många kortare körningar. Därför inhandlade jag ett originalbatteri som just är avsett för Z3M - köpte det på BMW i Lkpg. | |
|
Hej jag bytte till BMW orginalbatteri 2003 och det har funkat bra sedan dess. Jag underhållsladdar det under vintern i kallgarage med C-tekladdare. Nu vet jag inte hur det är med infästningen av andra tillverkares batterier men det finns inte så mycket plats över direkt så därför tyckte jag att det var säkrast med orginal. MVH Per |
|
|
Till hasso Möjligt att + jord är rätt tänkt men det finns en anledning till att LUCAS kallas mannen som uppfann mörkret Har skruvat i en del sådana bilar och har aldrig tyckt att det var bra mycket strul om du frågar mig Ha de T |
|
|
Måste bara "rätta" thom525, det var inte mörkret som Lucas uppfann, han uppfann faktiskt det plötsliga och oförutsedda mörkret. :-) Jonas OBS, ett skojinlägg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.