|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, det är så att jag köpte en BMW 530IA LIM -01 som har gått 18.000mil i onsdags och tänkte att jag skulle kolla tändstiften idag. första tändstiftet, alltså den närmast grillen öppnade jag och fick se att det fylldes upp lite grann med olja. jag gjorde rent och öppnade de återstående tändstiften, men där fanns de ingen olja. bilen ska ha varit servad för bara några 100-mil sen. och tändstiften var helt slut men de startar och går bra. jag kollade i boken i bilen som följde med och såg att man skulle ha bosch eller NGK (stog vilka de var med nummer) men dessa på mina tändstift stog de inte bosch eller NGK på. jag gjorde rent och satte på allt och startade och lät gå på tomgång i kanske 30 sec och stängde av och de rök inte heller onormalt från avgasröret, och öppnade de första tändstiftet igen och då var de ingen olja förutom på gängorna lite grann. nu undrar jag vad felet är eller om det bara är tändstiften eller liknande det är fel på tacksam för svar MVH orolig Nybliven BMW ägare. | |
|
Var det olja i tändstiftsbrunnen, dvs. ovanför stiftet som ran ner då du gängade ur stiftet, eller var det olja, svart fastbränd, på elektroden? Om det var olja i tändstiftsbrunnen så är det med sannolikhet ventilkåpspackningen som behöver bytas! Se gör-det-självtips: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Läckande ventilskåpspackning vanligtvis om de kommer olja i tänstiftsbrunnarna. Men om den var stift 2 så kan det vara en spricka in till en oljekanal, ett standardfel på M54. Stiften byts var 10.000 ´mil =ca 10.000 liter förbrukad bensin. Det ska var NGK laser platina 4 elektrodstift INGET ANNAT ! fabriksmonteras. BKR6EQUP alt NGK V- Line 18-VL30. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej tackså mycket, det rann ner ovanför stiftet.. jag kollade ännu en gång och jag kände med fingret runt om och fick olja på fingrarna så då är de packningarna som behöver bytas. Hur länge kan jag köra tills jag måste byta dem? och tändstiften skall bytas. åter igen Tack!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.