|
|
|
|---|---|
|
Jag har just skruvat på sommarhjulen (16" 225/55) och upplever att de spårar väldigt mycket. Med vinterhjulen var det inte en tillstymmelse till spårning. Nu vågar jag knappt släppa ratten.. Blev något bättre när jag justerade trycket till 2.5 fram och 2.7 bak (före 2.3 fram och 2.9 bak från verkstaden). Någon som har fler tips på bot? Jag hittar inget om att däcken skulle vara RFT. | |
|
Kanske skulle rista bilen i sidled när den står still sen är ju BMW rätt så finkänslig mot dåliga däck se alltid till att ha riktiga däck Det är en jäkla skillnad på bra och dålig kvalitet titta över det och lycka till Mvh Thom525 |
|
|
Jag har tidigare erfarenhet av att olika däck beter sig totalt annorlunda på samma bil och misstänker att det beror på däckens beskaffenhet även i detta fall. Good Year Excellence som har ca 6-7 mm kvar så alltså bra skick. Finns det en chans att detta går att göra något med hjulinställningar? Funderar annars på att byta bort dessa, går knappt att köra med.. Tips på märke, storlek etc etc. mottages tacksamt! D |
|
|
Hej, Har du kontrollerat om det är rätt belastningsindex på däcken? Felaktigt index kan ge detta symptom. |
|
|
Har du kontrollerat hur gamla däcken är? jag vet av egen erfarenhet att gamla däck kan bli väldigt "spåriga" Le Mans 2009 13-14 Juni |
|
|
Är däcken av konventionell typ, eller är det "punkteringsfria" RFT-däck? RFT-däck har en otrevlig förmåga att bete sig som du beskriver, särskilt när de börjar bli lite slitna. Ska du byta däck, köp 'riktiga' (icke-RFT) som dels är billigare, dels gör bilen betydligt trevligare att köra. På 5-serien är det inte standard med RFT-däck, och det finns utrymme för reservhjul i bilen - har du inget reservhjul kan du ju alltid lägga i ett av vinterdäcken som reserv. (1- och 3-serierna samt Z4 levereras bara med RFT, eftersom utrymme för reservhjul saknas. Jag och många andra 1- och 3-serieägare vägrar köra på RFT-eländet - frånvaron av reservhjul kompenseras med punkaspray eller 12V-drivet kompressorkit med punkteringsvätska). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.