AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.031

kan man hitta spricka i toppen

TC
56
TC1
518i -95
hej undrar om man på något bra sätt kan se om det finns en spricka i toppen när man har plocket loss den

skicka inte får får för att döda en VARG
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, finns tyvärr inget säkert sätt. Vissa sprickor kan du se innan du fått toppen rengjord, vissa kan du se först efter toppen blivit rengjord. Vissa ser du inte alls utan uppenbarar sig först vid provtryckning. Har man en gjutjärnstopp (vilket inte någon modern BMW motor har vad jag vet) så kan man använda sig av MagnaFlux metoden.

Se tex denna spricka som man kan se för blotta ögat (en spricka mellan förbränningsrummet och vattenpassagen).
Länk
TC
56
TC1
518i -95
MagnaFlux metoden vad är det kan du beskriva lite närmare vore hyggligt
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här en kort beskrivning av MagnaFlux metoden
Länk

Den är ganska enkel, man magnetiserar och applicerar metallpulver eller dylikt som i sin tur förtydligar eventuella sprickor.

Vilken motor pratar vi om? M43B18?
En video där man avslöjar en spicka i en topp med hjälp av MagnaFlux metoden. Men som sagts, fungerar bara på gjutgärn.
Länk
TC
56
TC1
518i -95
det stämmer m43 b18
så det funkar inte göra magnaflux på alu topp
älgen
Hej
Finns sprickindikerings spray att köpa,tror tectyl? har det bla. rengör,spruta på ´rödfärgen´ och låt det dra ca 10 min. Torka bort och spraya den vita indikeringen ganska tunt. Då syns en spricka som en röd linje,

Mvh
Läsvärd artikel som behandlar olika metoder för att upptäcka sprickor: Länk
TC
56
TC1
518i -95
tack för svaren ska undersöka toppen på tisdag lite närmare och pröva älgens förslag den med sprayen...

är det någon som vet om man kan kolla upp om det finns sprickor invändigt

problemet är att den tjocka slangen längst upp på kylaren blir stenhård spelar ingen roll om jag luftar skiten ur den ändå blir den slangen stenhård
och efter 30 min körninga kokar den kan det vara skev topp saken är den att jag har bytt ut följande saker

vattenpump
termostat
topp packning
cirkpump
och en massa annat

men jag planade inte toppen utan satte tebax den med ny packning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.