|
|
|
|---|---|
|
Jag fick varning om punktering på min E61, när jag hade bytt till sommar däck. Kan jag själv programmera om eller måste BMW verkstaden göra det? Hur funkar det? kan jag koppla bort indikeringen? | |
|
Du måste återställa däcktryckövervakaren. Det står garanterat i instruktionsboken hur du gör. |
|
|
Gå in på RPA i menyerna så ser du hur man gör men tänk på att du har rätt tryck i däcken innan du noll ställer Thom525 |
|
|
Tror inte det går att koppla bort denna funktion. Har letat men hittar inget i menyn. Någon som vet? Det är ju en bra funktion men fungerar dåligt i slask och halka.. |
|
|
Alla bilar har inte det i menyerna heller så det kan ju vara en orsak Har själv aldrig haft problem med det |
|
| Tack alla, men jag hade varit inne i RPA och kört "set tires pressure" men den stod bara på initzializing väldigt länge.. Inget hände.. Tänkte om det var som på vissa andra bilar att man var tvungen och gå runt bilen vid däcken med en viss sändare till nätverket? | |
|
Du skall köra minst 10 minuter med bilen när den står i läge "initializing", på så sätt får systemet in rätt värden. Nu antar jag att du har Tyre Defect Indicator (TDI), som använder ev skillnader rotationstiden för hjulen på samma axel för att bedöma tryckskillnaden mellan däcken. Har du nåt annat system än Tyre Defect Indicator (TDI) gäller inte ovan |
|
|
På min får jag gå in i RPA och köra en set, detta ska göras stillastående, när seda intializing kommer upp så kan man köra igen, efter en stund så försvinner detta. Detta måste jag göra var gång jag byter däck. Som tidigare sagt i tråden så tror jag den mäter rullomkretstiden för varje hjul och jämför med lagrat värde, därav felkod vid byte av däck. |
|
|
Mig veterligen använder inte BMW någon lösning som mäter rullomkretsen, däremot så mäter man antingen lufttrycket eller skillnader i rotationshastighet. Det är en viss begreppsförvirring mellan BMWs båda lösningar, Däcktryckskontroll (RDC) och Däcktrycksindikator (RPA). Däcktrycksindikator är standard på alla BMW med RFL-däck (Däck med nödgångsegenskaper) RDC är en avancerad lösning för övervakning av däcktrycket. Lösningen bygger på sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhet Finns i vissa modeller, t.ex. E65 där du kan se det det individuella lufttrycket i varje däck i en meny i I-drive. På bilar med RFL-däck används en enklare lösning som jämför rotationshastigheten mellan hjulen på respektive axel. Om ett hjul rullar snabbare än det andra så är orsaken för llågt lufttryck i det hjulet. Lösningen använder ABS-sensorer och inte lufttrycksensorer av RDC-typ. |
|
|
Steaman: Jag stjäl tråden lite, Jag har bara däcktrycksindikator (RPA) då behöver inte jag nollställa den när man byter hjul på den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.