AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.468

vevhusventilationen blå rök, avgassystemet luktar brännolja

pe
36
pelli
320-01
HEJ
För en månad sen, fick jag problem med vevhusventilationen allt olja rann ut genom avgassystemet, jag lämnade in bilen, först fick jag höra att bilen gick bra men det kanske var fel på en cylinder och bilen brännde olja,och att jag skulle behöva en ny motorn, men sen ringde dom mig och sade att det kanske inte var nån motorhaveri eftersom ju mer man körde bilen desto mindre blå rök kom från avgassystemet att det kunde vara olje rester, jag fick tillbaka bilen så jag kunde köra den i några dagar för att se om det blev bättre .
Nu har jag kört i en vecka ca 400 km det kommer ingen blå rök, bilen går jätte bra men den luktar bränn olja från avgassystemet när den blir varm, jag har kontrollerad oljan varje dag och den drar ingen olja , den luktar bara,,
finns det nån som har råkat ut för det här och vet ungefär hur mycket man ska köra för att få bort lukten , ska lämna in den igen på tisdag men fortfarande osäkert om det blir en ny motorn.
någon som vet mer om det här och kan ge mig lite tips
bilen är en 320- 01 och har gått 8000 mil

mvh pelli
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Väldigt vanligt fel, du lär nog få köra några hundra mil /flera veckor innan katalysatorn o avgaset helt är renbränt.
Sedan kan det ju vara så att ventilkåpspackningen läcker lite grann nånstans om dem inte byttes pga övertrycket som det blir när vevhusventilationen fryser eller täpps igen.
Är nog ingen idé att åka till besiktningen fnv om det skulle vara aktuellt då avgasvärden blir rent åt helsike.
Var glad att inte vevstakarna kröktes olka går inta att komprimera.
(det finns en utmärkt sökfunktion)
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.