AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.800

Motorn går upp i tempratur på tomgång ibland?

Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
jag har en bmw e34 520 med m50 motorn i det är bytt termostat och vattenpump på verkstad men den började krångla efter ett par veckor.
när man kör vanligt så funkar det bra men när man ställer sig på tomgång i sisådär 3-5 min så börjar han att bygga upp tryck. Det är samma sak när man kör bilen varm och sedan stänger av han en kort stund.
Då får man öpnna luftningsskruv och lufta ur trycket

jag undrar om det finns mer än en urluftningsskruv? eller kan det vara att dom på verkstaden inte har luftat ordentligt efter byterna at termostat och vattenpump?

mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Tja
testa att lufta mera om det går, i bland är det skit svårt att få bort luften,
Du kan testa att släppa på slangen som går in i torped väggen.

Funkar fläkten som den ska?
mvh Micke
mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Ja elr vad menar du att den bygger upp ett tryck det ska den ju göra,
Går bilen varm ?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det är ju ett övertryckssystem, Det är ett visst tryck i systemet när vätskan är varm. ôppnar du kylarlocket då, så kommer det att välla ut kylarvätska och det pyser ut trykk. Men blir den overhettad? försvinner det vätska? får du värme i kupen?
Om svar är : ja, nej,ja så är det sannolikt fläktkopplingen, om det blir ja,nej,nej=luft , och ja, ja,ja toppackning (grov indelning)

MVH
Sakke

Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
det är inget vatten o oljan och den går inte riktigt helt varm på tomgången när jag kör med halvöppen luftningnippel och då bygger den inte upp tryck så mkt så att den börjar gå upp i tempratur iaf. oljan är ok och även vattnet i expansionskärlet vad kan det vara?

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
ofta då det är luft i systemet så brukar du inte få nån värme i kupen.. testa kräma på fläkten för fullt och se om du får ut någon värme..
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
jag får ut värme när bilen är varm

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Hmm, har du rätt mängd med kylarvatten då?
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
jag har strax under max sträcket

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Jag tycker du bör testa lufta systemet igen.. Jag vet inte ifall jag gör rätt då jag har gjort det men jag brukar fylla ända upp till toppen så det är fullt! Sen får du ha tålamod och klämma på slangarna, håll för hålet med handen ett tag samtidigt som du klämer på slangarna och envisas. Tillslut bör det nog sjunka undan en del vatten.. Sök och kolla om du hittar någon guide där någon förklarar hur det ska gåtill som..
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Blir kylaren brännhet? Det blev den på min e34. Blev less och köpte en ny fläktkoppling. Kylarens arbetstemperatur sjönk ungefär 50 grader eller nåt. Man brände sig på kylaren vid nollgradigt ute. När jag bytt kunde man fortfarande bränna sig på kylaren innan jag startade motorn. 20 sekunder senare var den iskall. Om man varvar upp motorn med huven öppen ska den låta ungefär som en Volvo. Bytte termostat själv för ett halvår sedan.

Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
Är det någon som vet på ett ungefär vad det skulle kosta att renovera topplockspackning på m50 b20 motorn ?

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Du får nog räkna någonstans kring 15000-20000
Haha va? Vad har du fått det rövar priset ifrån? Jovisst ifall man lämnar in den till dyraste BMW verkstaden, men Mekonomen kan byta blockpackning för betydligt mindre utgifter, de brukar kosta runt 500kr timmen. Sedan lämnar du själv iväg toppen för planing, blir billigast så.

Men försök lufta ur den, det är ett rent helvete att lufta äldre bmw.
Tror nog att jag och min vän höll på i ca 2dagar innan motorn betedde sig normalt igen.
Om vi tar det från början och bortser från mystiska inlägg om volvoljud och annat.. Vad är problemet? Övertryck skall det vara i kylsystemet så snart motorn är varm, annars är det nåt allvarligt fel, läckage osv. Utan övertryck kokar kylvätskan runt 100° medan övertrycket gör att man kan hålla 110-115° inne i topplockets kylkanaler, vilket är önskvärt. Ej att blanda ihop med temperaturen ute i kylaren där bara en del av kylvätskan cirkulerar, där är det betydligt svalare av naturliga skäl..
Övertrycket ligger runt 1-1,5 bar, vilket är kanske 1/4 av oljetrycket, så den eviga frågan kvarstår: Hur skulle det pressas ut kylvätska i oljan vid ev. förbindelse via defekt topplock, packning eller liknande? Olja (och givetvis avgaser) som pressas ut i kylvätskan är däremot det vanliga vid packningsproblem, så frågan blir: Finns det olja eller oljefilm i kylvätskan, luktar den avgaser?

FP
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
oljan är gulvit och ganska vattnig så det är nog packningen och så har motorn gått upp i kok så det verkar rätt kört

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Var iochför sig ett par år sedan jag skulle göra det på min men då fick jag pris uppgift på strax under 20000 med allt material och planing, på bmw verkstad. Klart det går att få billigare. men med allt soom tillkomer vid repet så skulle jag bara säga att det är dumt att snåla och nte byta alla slitage detaljer som bör bytas när det ändå rivs...
Viktor_89: Hade du beskrivit detta med oljan direkt, istf tvärtom, så hade förutsättningarna för diskussionen varit lite annorlunda. Eller är detta nåt som tillkommit sista veckorna?

FP
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
detta hände igår när jag fick ut luften ur kylsystemet. och sen när jag kolla stickan så var detn sådär gulvitfärgad.. och bilen gick ojämmt på en eller flera cylindrar i vissa varvtal

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.