|
|
|
|---|---|
|
Ska byta stötdämpare på bilen runtom efter påsk då det konstaterats att de är helt slut! :( Frågan är om man vågar köra med bilen ¨något innan dess? Dvs. vad riskerar man om man kör med bilen fastän dämparna är helt slut? | |
|
Kass väghållning i värsta fall farligt kass väghållning, och kanske risk för genomslag på dålig väg, samt kanske någon kastkräka på inredningen av sjösjuka.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Betingat med en del risker med andra ord. Får medtaga spypåse och ta det lugnt på välbehållna vägar så länge. Det är ju lite gunghästkänsla i högre farter. | |
| Bromssträckan kan påverkas en hel del. Högre farter är alltså inte att rekommendera. | |
|
Varför ta denna onödiga risk. Hyr en bil! Påsk priser just nu Pain is temporary - Pride is forever |
|
|
Dali: Good point där med bromssträckan. Inget man direkt tänker på, men det är klart, blir kontakten mot vägen mindre bra blir bromssträckan förstås längre. Ja en hyrbil vore ju bra, har en andrabil som jag kör med så det är inga problem. Grejen är bara att jag är så ruskigt sugen på att köra med BMWn! SÅ sugen att det skriker och krälar i mig! :) Köpte den för inte så länge sedan och har fixat upp den undan för undan och att nu vara belagd med körförbud i varmaste vårvärmen är en pina! Men jag får ta igen det med råge lite längre fram på vårkanten helt enkelt. 328:an får bida sin tid. |
|
| Ta det lugnt ! Såg en 320 med dåliga dämpare som välte vid snabb kurvtagning för många år sedan på Mantorp. Trist upplevelse, och dyr./ Dämpad körglädje. | |
|
Du måste väl känna själv om du kan köra bilen.Jag menar helt slut kan ju för mig betyda en helt annan sak än för dig, på samma sätt som uttrycket service kan innebära att man byter olja och sedan lyser lite med ficklampan under bilen för en persson medan för en annan betyder service att man byter allt som inte är i nyskick på bilen. Kör bilen en sväng, känn hur den uppför sig och gör efter det en bedömning om du kan köra bilen eller ej. |
|
|
Byt dämparna först!....verkar ju som om det är mer själva körupplevelsen med go' väghållning osv. som du är ute efter....och allt det där kan du bara glömma så länge dämparna är slut! Och bruksbil har du ju tydligen....för nödvändiga A till B-transporter Mvh Ferenc |
|
|
Oj vad många svar det har kommit in. Tackar så mycket för omtanken, det värmer! Nu kör jag faktiskt väldigt lugnt, det blir mest lite gasa på raksträckor så ni kan vara lugna, avåkningsrisken är liten. Kan förstå ändå om man har taskiga dämpare, åker i en kurva, ett gupp, bilen tappar markkontakt, landar, däcken tar i och volten är ett faktum. Farliga grejer. Ja, jag kör väl för känslan i stort kan man säga, känslan i skinninredningen, responsen från motorn, de lystna blickarna från beundrare i sta'n och sånt är en annan ny och trevlig detalj i sammanhanget. ;) Bilen kommer alltså stå mest tills den har fixats i ordning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.