|
|
|
|---|---|
|
Hej, problemet med bilen i fråga visar sig så här; bilen, en importerad BMW 750, går som den ska IBLAND. När jag är ute och kör kan den helt plötsligt "bli halt" och bara gå som om den tappat halva motorn (en möjlighet?), bara för att efter tio minuter skärpa till sig och vakna till liv och gå som den 750 den utger sig för att vara. När felet visar sig är det knappt så att jag tar mig upp för en brant backe när den går ner i ”halvdöd-läget”. Jag kopplade upp bilen till vårat diagnossystem, (jag läser Fordonsteknik på gymnasiet) samma diagnossystem som Mekonomen Bilverkstäder använder d.v.s MekoTech. Vid första diagnosen visades följande felkoder; 201 Lambdasond reuglator, 63 Ospecificerad felkod, 16 Kamaxellägesgivare 200 DME Styrdon Felkoderna raderades och bilen blev provkörd för att kunna skapa möjligheter för ev. felkoder att loggas, diagnosen visade följande efteråt; 16 Kamaxellägesgivare Övriga felkoder hade alltså försvunnit och har sedan dess aldrig visat sig igen. Vi kollade realtidsdata medan bilen var igång och såg att "tändförställnings kontroll" var AV, tändförställningen pendlade mellan -6 grader och -81 grader före Ö.D :-S. Det talar väl för att kamaxellägesgivaren är på väg att gå hem och lägga sig? Jag har däremot läst att det inte ens FINNS några kamaxellägesgivare på den här motorn, M70? En till sak som talar för att det är tändningen som fuckar är att bilen luktar värre än en tvåtaktare, d.v.s en massa oförbränt bränsle, och det stämmer ju överens med att den tänder så sent och att den går som en kratta? Slutligen; Om det vore fel på DME-styrdonet, borde väl det synas efter en mängd diagnoser? Kan det vara så att det VARIT fel på DME-styrdonet men det blivit åtgärdat och felkoden inte raderats? Jag har säkert glömt att nämna något, nåja, here goes nothing! TACKSAM FÖR SVAR /FATTIG STUDENT | |
|
Känn med handen på utblåsen vilken sida som spottar ur sig kalla avgaser, sen mäter du upp tändkablarna (6,2?) på den sidan som inte går, på m70 är kamaxellägesgivaren en givare som sitter på 12:an respektive 6:ans tändkabel, är den givaren slut så ska tydligen inte någon cylinder på den raden gå. Givaren kan du mäta upp med en multimeter sitter 4 givare ovanför vattenpumpen, 2 är vevaxelgivare och de andra 2 cps. Mät och kolla om dem ger samma värden på båda sidor, då kan du utesluta den, annars kanske det är en tändspole som är på väg att ge med sig? Min hoppade fram och tillbaka i Limp mode ända tills spolen dog helt, då dog även den sidan. Här kan du hitta värden när du ska mäta, dock till en 8 ser men borde inte vara någon större skillnad på värdena. Länk |
|
|
Hej Studenten. Jag hade liknande problem med min 750 förra året, men då visade det sig att det var ena bränslepumpen som lagt av. Det är kanske inte är det som är ditt problem men symptomen var de samma, klen som fan och gick ojämnt för att sedan ett tag funka hur bra som helst igen. Kan ju vara värt att kolla upp iallafall. Lycka till! |
|
|
Visst ja, glömde nämna bränslepumpen, i övrigt så finns det hur mycket info som helst på forumet om 6 cylindriga v12:or , så det är bara att söka. Mvh DuNegro |
|
| Låter som om det är givaren som sitter på t-kabeln, (kamaxelgivare) Det säger ju Diagnosen också. Eller så kan t-kabeln också vara helt slut och ge överslag, ger samma symptom. | |
|
Det kan räcka att tändkabeln inte är ordentligt påtryckt på stiftet för att signalen från tändkabelgivaren blir så dålig så motorstyrningen inte klarar av att läsa av den. Så kolla 12:ans tändkabel (naturligtvis den som är svårast att kolla...) /Mats J |
|
alain |
Jag kan tänka mig att du har en 92a, en modell där det återkommer ofta det problem. Hade själv en 92a , helt underbar bil på alla sätt och viss som började gå på 6cylinder, det kom plötsligt när jag skulle köra från ett grön ljus eller efter en sväng precis när jag skull gasa på, mycket irriterande. Detta fenomen kom ofta när det var kallt ute, under våren efter vinter, den gick lite bättre. Jag började som du att söka på olika potentiella fel utan lycka. Jag har bytt allt man kunde tänka sig men problem stöd kvar, det värsta av det är när man börja bytta delar som kosta pengar, man önskar att det ska försvinna för att slippa mer omkostnader men så var det inte med min, och jag fortsatt med det, betala och betala och åter betala. Jag har haft den bil i min ägo 1½ år, den har kostat mig 65.000:- för sökningar och utbytes delar, och som du vet, oavsett hur mycket du byter och betala du får inte bättre värde för bilen. Nu bilen är på sin rätta plats, skroten!. Köpte en E38 som var som dag och natt i skillnad med den jädra E32. Jag hoppas för dig att din bil inte tömmer din plånbok i onödan och kan hitta så småningom felet. Lycka till! Med vänlig hälsning ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Tack för tips! Jag har kollat lite grand, symptomen är nu definitiva - när bilen går som sämst går den bara på vänstra sidan, sett från förarstolen. Jag gick ut och lyfte på tändspolen på högra sidan och då blev det ingen skillnad alls. Alltså; motorn går bara på vänstra sidan ibland. Saker som talar för att tändningen, däri kamaxellägesgivaren är strulig är; bilen luktar som sagt mycket bensin när den går dåligt, bilen baktänder ibland när den går dåligt. Den verkar ju alltså få bränsle, finns det något sätt att kolla hur bränslepumparna mår utan att behöva ta ner dom? Sitter dom på insidan eller utsidan av tanken? Om nu kamaxellägesgivaren är väck, kan man byta endast den eller måste man byta hela tändkabelsatsen? Sitter givaren integrerad inuti kabeln? FRAMSTEG GÖRS! TACK FÖR HJÄLP :) /STUDENTEN |
|
|
Om du fixar en multimeter så kan du ganska lätt mäta upp alla kablar och givaren, även tändspolen. Du får ju soppa så det borde räcka med att kolla bränsletrycket för att kolla så att b-pumparna är hela. Givaren är trädd på kabeln, tror man måste klippa kabeln och klämma fast "hatten" om du ska byta den. Jag skulle ha börjat med att mäta givaren, eventuellt skifta från 12 till 6 och kolla om felet byter sida. Mvh DuNegro |
|
| Prova att skifta sida, om den går dåligt på andra sidan då är det ju givaren. Du kan byta den själv tillsammans med den t-kabeln, eller så gör du så här Länk Jag tror det funkar med t-kabel/givare från 6an också. | |
|
Kolla med voltmeter om du har ström och signal fram till tändspolen! har du det är det bara att gå vidare, sätt givaren till en tändinställningslampa över kabel mellan tändspole och fördelarlock, blinkar lampan har du tändning från spolen. Gå vidare och gör samma sak ut till stiften. Har du tändpulser ut till stiften så kolla stift och tändkabelhattarna så dom har kontakt med stiften. Min gissning är att fördelarlock / rotor ser hemska ut... Går att göra rent. Plocka även loss den svarta skyddskåpan på fördelarlocket, det kan vara rejält skitigt där och då kryper gnistan ut där istället... Kolla även gnistgapet på stiften! Kör inte motorn med ena tändspolen inkopplad till boxen men utan resten av tändsystemet anslutet, då kan rätt tuffa spikar gå baklänges in i DME boxen och döda den... /Mats J |
|
|
Jag har lite samma problem med min 92:a Vid kallstarter när det är under ca20grader varmt ute går den bara på vänster cylinderrad. Är det bra väder eller bilen är varmkörd går den som den ska på alla 12. Jag har prövat att byta sida på DME-boxar, spjällhus, spjällhuskablar, tändspolar och tankventilationsventiler utan någon skillnad. Jag har även värmt DME och EML boxarna (75grader över natt) för att sedan springa ut och sätta i och starta bilen med precis samma resultat. Jag har haft bilen på bmwverkstad utan att hitta felkoder. Igår tittade vi i fördelarlocket och på rotorn på höger sida vilka inte var vackra (mycket erg och ett kärvande kol). Vi slipade bort allt erg, fick fart på kolet och gjorde rent. Bilen startade som den skulle trots att det bara var 16 grader ute. Bilen stod och gick kanske 5min sen stängde jag av. Efter kanske 30 min gick jag ut och startade bilen för att åka lite. Då tändes EML-lampan och bilen blev heldum, ingen ork, ojämn gång och obefintlig tomgång. Vi la ifrån strömen ca 5min en gång utan resultat och startade om flera gånger. En gång startade bilen som den skulle och gick bra kanske 5 min, då passade jag på att köra en sväng på vägen men så tändes eml och bilen blev lika dum igen. Är det något som behöver nollas i boxarna eller vad har hänt. |
|
|
På min bil, visserligen en 735:a E32 med EML har denna lampa tänts en gång vid körning(något år sedan), jag stannade vid vägkanten och startade om vagnen då försvann detta, det har sedan inte återuppstått.. Det jag då kunde tänka mig var fel var att gasspjällhuset "tappade kontakten med verkligheten" en kort stund eller dåligt fördelarlock o rotor. Bensinpumpen är bytt + även fördelarlock o rotor..t.ex. Nu har jag inte alls lika mycket prylar i min sexa, men likadan funktion på gasspjäll har jag i alla fall, dvs drive by wire och elmotor som styr spjället.. Hehe...den enheten kostade visst 9000kr ny på BMW när jag frågade sist.. Jaja...detta skriveri hjälpte ju inte trådskaparen något vidare, men kanske andra med lite mystiska fel på sina E32:or :/ Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.