|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Det var en förkortad version. Hur som helst, motorlampan tändes, och jag åkte in till verkstad för att få lampan släckt. Trodde jag ja! Det var ett permanent fel, som de sa berodde på något fel i EGR-systemet (eller vad de motsvarande heter på en dieselmotor). Det märks inget på bilen alls, den tar inte mer diesel och den går som ett skott. Någon som varit med om detsamma som kan tipsa om det går att reparera själv? Innan jag lägger någon tusenlapp på att lämna in den på verkstad. Alla tips är välkomna! Mvh Johan |
|
Egr ventil som fastnat pga sot och avlagringar.....Ganska vanligt på diesel. Om du leser linken uder, så fins det bilder och beskrivning på rengöringsarbetet.... Länk MVH Sakke |
|
|
"I don't have before pics of EGR valve, but you can believe it was dirty. I was able to carve out the soot with a knife. Here's the EGR cleaned:" Länk Mvh |
|
| Länk | |
| Lite oroväckande... kan man lita på att felmeddelandet kommer innan haveriet? Eller kan det inträffa utan föregående varning? | |
|
EGR får man felkod på, men problemet med klena spjällaxlar ger ingen förvarning...: Länk Mvh |
|
| Skrämmande läsning... får nog ta en tur till verkastaden och avlägsna de här spjällaxlarna vid tillfälle. Någon som har en uppskattad arbetskostnad? | |
Hmm, jag tyckte väl inte insuget var så smutsigt? Det ser väl ut så på en dieselbil? Däremot vore det kanon att veta om jag kan ta bort egr-ventilen själv, och skrapa ur den. Jag kan inte riktigt utläsa i länken var egr-ventilen sitter? mvh Johan |
Fixat, de fick gucka ur EGR-ventilen, säkert ett rent och fint arbete... :-) Kostade 1500 kr så var det felet ur världen. Mvh Johan |
Ehhhh, felet var ur världen 2 kilometer, sedan var det i världen igen. Får se vad de hittar den här gången. Det passar verkligen inte bra med tanke på att bilen ska säljas nu.... Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.