AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.568

Bmw 532 e39 för höga avgasvärden, lite hackig när man kör?

Ad
5
Ademi
bmw 523 e39 1997
Hej!

Har en bmw 523 e39 -97, fick en 2a från besiktinigen avgasvärderna var för höga. Den går även lite hackigt när man ligger på ca 1500 varv, känns mest i treans växel. Har testat å byta lambdasonderna mot några begagnade ja köpt på bildemontering men konstigt nog fick jag högre värden med de "nya" lambdasonderna. Vet ej vad som är fel. Någon som kanske vet? Vore väldigt tacksam för hjälp.

Mvh
Ad
5
Ademi
bmw 523 e39 1997
Självklar menar jag Bmw 523 och inte 532 =P
st
6
strosz
528i -96
Vilket avgasvärde var det som var värst? En för hög HC-halt kan hjälpas av att byta olja, oljefilter, rengöra vevhusventilationen och ev. tanka bilen med 10l e85 inför besiktningen när du bara har lite bensin kvar i tanken. Att varmköra bilen _ordentligt_ är också ett måste på lite äldre bilar, kör gärna i ~60km/h på 2:an i en halvtimme innan du kör in till besiktningen för att vara säker. Jag rekommenderar annars att du lämnar in bilen på läsning av felkoder om du inte redan gjort det.

Mvh
Ad
5
Ademi
bmw 523 e39 1997
Okej, tack för svaret, ja det är HC halten som var värst, om jag gör så får jag ner de andra värdena också tror du? Även co 2500 var på 9.9 som ska ligga på 0.3, tidigare ägare har haft bilen på läsning av felkoder och enligt honom så var det lambdasonderna som var felet, bytt dom som sagt men de var ju inte nya heller. Vet ej vad ja ska göra, ska ja testa med nya lambdasonder igen eller lämna in bilen på läsning av felkoder igen. Ska även byta olja och filter innan också.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lambdasonder är en del som ska vara ny (och helst original) när den köps - alltså inget begagnat, undvik även nya eftermarknadslambdor från Biltema/Mekonomen.

Mvh
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Inte sällan är väl problemet luftläckage.

Det finns visst några svaga punkter (slangar) på BMW.

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
Håll inte på o "fuska" med det ena o det andra utan gör allt "by the book". Börja med att säkerställa att bilen INTE tar tjuvluft, kontrollera att avgassystemet är tätt. Kontrollera att det INTE finns olja i tändstiftsbrunnarna, finns det olja byta ventilkåpspackning. Byttes stiften för över 5000 mil sedan (eller du vet inte när de byttes) så byter du dessa. Kontrollera lambdasondernas funktion genom att koppla upp bilen mot en laptop med lämplig programvara. Friska sonder pendlar snabbt mellan 0.1-0.9 volt, gör de inte de kollar du först efter kabelbrott, hittar du inget monterar du nya sonder. Därefter byter du olja samt olje och luftfilter. Passa även på att kolla så kamaxelsensorn är OK. samma sak med vevaxelsensorn. Klent drag brukar va kamsensorn, tjuvstopp tyder på vevsensorn...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efter koll av det som visuellt går att se (tjuvluft, olja vid tändstift, avgasläckage, kontroll av stiftens kondition etc.), bör man göra en riktig felkodsavläsning!

Det kan vara en sensor (t ex kam- eller vevaxellägesgivare), lambdasonder, LMM eller något annat...med en felkodsavläsning undviker du att byta delar på måfå!

Har bilen sportluftfilter?
I såfall är det stor risk för trasig LMM!

Vad tidigare ägare säger om att han bara fått felkod på Lambdasonder, behöver ju inte stämma!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jag sätter en peng på att katalysatorn är paj, jag själv har bytt massor av kattar på dom tidiga e39orna. Du hör om du kravlar under och bankar på katten att det skrammlar illa om den. Köp en katt på däckonline för typ 2000 spänn modellanpassad.
Återkom gärna när du har hittat felet.
ch
6
christiernin
520i e39 -97
Hej, jag hade tidigare en fiat coupe som jag åkte runt till med varenda mek till stan. Ingen hittade fel på mina avgasvärden. Tjuvluft i alla ära. Till slut hittade jag en mulle meck! Han sa att jag skulle öppna upp min katalysator. Döm om min förvåning när den var helt tom. Inte konstigt att jag hade fel på mina avgasvärden men hade exakt samma problem för övrigt rätt enkelt att kolla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.