AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.299

Vibrationsproblem, Automatlåda?

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Hallå.
Min bil kan vibrera lite grann när bilen precis börjar röra sig framåt vid start och även om man ska iväg i korsning utan att ha stannat helt, ungefär som en ovan förare vid en manuell växellåda. Tänkte om det kanske är kopplingen som behöver en renovering? Stödlager? Kardan?
Nån som har haft samma fel? Kan även jucka sig fram i hastigheter från 100 och uppåt när man ligger i jämn fart, gasar man eller bromsar så försvinner vibrationerna.
Märks aldrig i hastigheter under 100.
Nån som har någon aning?
När ska "Asken" komma tillbaka????

Tacksam för svar.

Mvh

DuNegro
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tänkte på motorfäste, men du har ju inga problem vid acc eller gasuppsläpp...

Mvh
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Nej, det märks ingenting alls förutom just vid dem tillfällena jag skrev om. Ligger man i 30-50,70-90 så går det hur bra som helst. I övrigt går ju bilen hur bra som helst.

Mvh

DuNegro
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vid jämn gas så kan väl luftmängdmätarna/luftmassemätarna orsaka dylika ryck?

Om det är M70 så har den väl dessutom dubbla tändlock/rotorer/spolar (för att inte nämna de 12 känsliga tändkablarna) som kan ge "roliga" problem...

Mvh
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Har precis haft problem med limp home mode, så jag har gått egenom hela tändsystemet och det är ok, kablar,stift rotor och lock är inte äldre än ett år och har inte gått många mil, ny tändspole förra veckan. Ska ta en titt på spjällhuset och synka dem under helgen, men vad tror ni om vibrationerna då? Även lmm har jag mätt upp och dem verkar hela, ingen skillnad om jag skiftar plats på dem heller.

Mvh

DuNegro
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja då är det nog automaten som kanske börjar bli sliten... har du bytt/kollat automatoljan nån gång?

Mvh /Robban
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Ja det var det jag tänkte om kopplingen i lådan börjar ge med sig, ska ta en titt på oljan sen när jag får tillgång till lyft, tänkte om det var någon annan som har haft några liknande symptom på sin 8:a eller 7:a.

Mvh

DuNegro
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Förresten hur vet jag vilken låda jag har, jag borde ha en ZF 4HP24? Isf borde det väl även finnas en sticka? Någon som vet?
Ska kolla upp det.

Mvh

DuNegro
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ja, du har säkert den lådan, den byttes inte förrän M73 kom.
Det kan vara många fel, lamellpaket i lådan (men då borde den bli slirig också), dålig/lite olja i lådan, kardan/stödlager, bussningar i bakvagn..
Bästa är at be någon som har 'känsla' för grejerna provköra.
Juckandet i 100+ tyder ju på något fel på motor, kanske går magert?
Kan ju iofs vara lock-up i lådan som slår till och från också..
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Om den gick magert borde det väl märkas vid andra tillfällen också?
Har precis gått igenom tändsystemet och det är ok, får även soppa som den ska. Håller på med spjällen nu i förebyggande syfte.

Jag tänkte just på lock up, iom att den bara vibrerar vid start och från sakta rullandes, i vilket fall som helst så var oljan längst nere på stickan efter en liten sväng idag, har köpt en liter olja och ska fylla på lite och se om det blir bättre.

Mvh

DuNegro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.