|
|
|
|---|---|
|
M5 originalfälgar på E61 535d Hej, Jag undrar om M5 fälgarna för E60 karossen passar min 535d touring med m-sport från 2005. Vad jag hittat på forumen så kan det bli problem men jag pratade med ACS och deras 20” med 285 passar på E61. Så då borde väl 19” passa på min 535? Jag är även sugen på 255 fram och 285 bak. Funkar ett sådant paket eller är det bara att glömma vårdrömmarna? Tackar på förhand! //trött på 18" | |
|
Det som avgör om de passar är hur mycket spårvidden förändras bilen blir, och det kan man säga avgörs av det så kallade ET-måttet. Det visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt i millimeter. Om du exempelvis har en originalfälg med ET38 och vill montera en ny fälg med ET30, så breddar den nya fälgen 8 mm längre UT än originalfälgen. Vilket i sig inte behöver vara ett problem, det som avgör är hur mycket plats du har till skärmkanten och då kommer däckets bredd in... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tillägg: Jag tror att M5 E60 är intypad med 8x18 fälgar med ET 20? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Johan (AutoPower) har monterat dessa fälgar på en E61 och det krävdes tydligen lite pyssel...Länk ___ //Ulf |
|
|
Tackar för alla svar. Jag valde att gå med 255 fram och det blev tight så däcken slog i skärm och hjulhus. Så efter en runda i däck butiken igen så sitter det nu 245 fram och 275 bak (Michelin Pilot Sport). E60 fälgarna passade utan justering. Bilen känns kanon på vägen och det blev inte mycket stötigare eller högre ljudnivå i bilen. Så jag kan rekommendera uppgraderingen. Nästa projekt blir en sänkning. Målet är 2cm mellan däck och skärm. Någon som köpt från UK eller Tyskland för att komma ned i pris? Eller är det lika bra att köpa allt hos en firma i Stockholm som kan sätta på allt på bilen? Monteringskostnaden blir svår att komma undan då jag inte grejer eller ork att göra det själv Undrar även om någon har erfarenhet av bra grejer som inte kostar för mycket? Samt firma i Stockholm som kan göra det utan att jag blir ruinerad… Bilder på bilen i min profil… |
|
|
Jag kör med org. M5 fälgar på min, däcken är 245/35 och 275/30. Mina har M6ans Offset vilket passar perfekt på e60/e61. Om man har M5ans offset så skall man ha 15mm spacers bak. M5 eller M166 säljs i både M5 offset och M6 offset som ni kanske förstår :) mvh |
|
|
Ok, fälgarna passade men du rekomenderar en spacer på 1,5 cm bak iaf? mvh C |
|
| Med såna spacers så ser det fetare ut :) fyller ut bättre | |
| Min 535d 05 funkar fint med 20" BBS CK med 255or fram o 285 bak. Ser riktigt fläskigt o fint ut! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.