AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.109

Köpte ny bil... eller inte? Besviken på BMW

Sida 2 av 2
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Fall 3: Stötdämpare fram
Trodde fortfarande gott om auktoriserade bmw verkstaden (utelämnar namnet vet inte om man får skriva det i forumet) och lämnade in bilen på stötdämparbyte fram. Det var servicebullentin på det enl dem och skulle gå på 7-8000kr, för det var ombyggnad av framvagnen, bara o bita i sura äpplet.
När jag hämtar bilen så tycker jag den är någon/några cm högre i fram, men det säger de att den inte är!! kanine bevis för jag mätte inte innan, men det är större luftspalt mellan däck o skärmkant efter. Men jag har fått ett "plonkande" ljud i fram när jag kör över en håla eller bula, och kontaktar verkstaden... men skulle det vara nått fel på deras jobb... aldrig. Det ska vara så!!! och massa andra svepskäl!! Orkade inte med dem! Men hade ju redan betalt mina 8000 :-. Men slutade serva den bilen där! Och om jag ändå hade lärt mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Köpte en nyare bmw och servade den där!! att jag inte lär mig!! min gratis service gick på 4800:- utan att de sa nått innan, och sa att så är det!!!! (finns att läsa om i tråd service kontra garanti). Ska i framtiden åka till gbg och en firma där och se om jag kan få bättre bemötande, det är ju 17 mil enkel resa, men har bitit i skövdes sura äpple en gång för mycket nu!
Vet någon några andra bra så emottages tips tacksamt!!

Ps behöver jag tillägga att stor risk att det blir audi eller annat märke nästa gång!! Jag älskar mina BMW, och de är kanonfina att köra, men är det så dålig eftermarknadsservice så går det ju inte, ägaren till min bil innan bytte till audi delvis pga detta, enl han BMW bättre bil, men bättre folk på VAG här i trakten
va
16
valter68
520i 2009
Mats, Du tycks vara en glad och lycklig kille som aldrig råkat ut för dåliga reparationer. Jag å andra sidan har gjort det, inte en gång, inte två....
De byter koppling när det är fel på startmotor, påstår att de har servat bilen, trotts att den inte ens lämnat P-fickan man ställt den i, glömmer att dra åt bromsnippeln så man tappar bromsvätska efter 2 kilometers körning...osv.
Om detta är helt normalt för dig, då är du verkligen en positiv människa.
Jag är, tyvärr, inte det.
Och min tråd handlade inte om att misstro en viss verkstad, utan om man ska acceptera att en bil har 3 fel direkt från fabrik.
Du tycker jag borde koncentrera mig på att njuta av upplevelsen att använda produkten. Visst, jag önskar inget annat jag heller, men vilken upplevelse tycker du jag borde njuta mest av? En hoppig bil, en tjutande bil, eller en som har en trasig bakaxelklump? Och allt detta för 300000:- Vilket kap!
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Jag vill hålla med både Valter och Mats!
Mats visst man kan inte misstro alla, men det finns många som skor sig i bilbranschen idag. Riktiga tekniker är det ont om. Tänka själv?? öhhh va måste jag det?? verkar vara vanliga flinta uttryck! Jag menar man lämnar i bilen för jag har ett beskrivet problem. Men ofta får man hämta bilen med en saftig faktura och ett leende "nu är det klart" men felet är likväl kvar, och man frågar då varför, och brukar få till svar att datorn säger att det inte är något problem!
Jag ska som sagt prova andra för att prova Mats tes att det finns kompetent folk på andra ställen, lite surt o behöva åka 35 mil för det men... Tills motsatsen är bevisad så håller jag med Valter!
Och i frågan med ny bil! Om jag la 300 000+++ kr för att köpa en ny bil i det högre kvalitetssortimentet så skulle jag vara riktigt missnöjd med. Ville jag ha missljud, klonk, och tråkigt bemötande så skulle jag köpa en nakamushi 300xl tillverkad i frankrike för en tredjedel av priset.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag säger inte att du ska acceptera felen utan attt du skall låta en auktoriserad BMW verkstad åtgärda felen. Om du därefter fortfarande har problem kan jag förstå dina bekymmer. Och än en gång, testa Novation om du inte redan har gjort det.

Din tråd handlade inte om misstro, men du startade det spåret själv genom att du inte tror att verkstaden kan åtgärda dina fel och att du måste bevaka mekarna.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
va
16
valter68
520i 2009
Jag har angivit minst tre anledningar varför jag försöker vara närvarande vid reparation och service. Du förstår, när mecken kör ut bilen genom hela verkstan med en tjutande motor, samma tjut som när bilen kördes in, och ställer ut den på gården som "färdig", då blir jag lite matt. Han bytte koppling, bara för att det stod "trasigt urtrampningslager" på arbetsordern. Hur man då kan köra ut bilen, när alla hans jobbarkompisar måste stått och hållt för öronen, ja, det är för mig en gåta. Sen när jag påpekar att de kanske bytt fel del, så visar det sig att det var fel på startmotorn. Min misstro är tyvärr inte helt obefogad.
Tro mig, vill inget hellre än att vara nöjd med min nyinköpta bil.
Och jag kan lova dig att de återfår mitt största förtroende den dan jag hämtar en bil från verkstan och den är proffsigt reparerad.
Håller tummarna...
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Valter68:
Tragiskt nog så har jag full förståelse för vad du skriver. Jag hade varit glad om det bara var 3 fel på min.
Lite input till dig:
Min diff är utbytt. Ljudet (om det nu är samma) har börjat återkomma när bilen är kall.
Man har, enligt ett service meddelande, monterat ett motstånd på bränslepumpen, kunde ge en elektrisk störning som hördes i högtalarna (som ett pip).
Men inte f-n är det tyst för det. Ett riktigt jobbigt ljud under de första minuterna i bilen som verkar vara en elektrisk störning.
ACn överröstar motor- och vägljud i 110 km/h. Ska vara så enligt verkstaden...

Det riktigt stora felet, för både dig och mig, är att VI blir inblandade i verkstadens oeninghet, okunskap och övriga försök till felsökning.
Jag ger väl själva f-n i vad det är som låter. Låter det så ska de ordna det!
Personalen ska inte blanda in oss i hur svårt/komplicerat m.m. det nu kan tänkas vara. Men de får gärna ge feedback på vad felet var när de väl har ordnat det.

Någon skrev att vid ett visst läge är det dags att banka på den stora gong-gången.

Hur gör man det på ett sådant sätt att rätt reaktion erhålls?
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Det finns ett sätt att att klaga på dåligt utförda reperationer som är lite bortglömt det är Kontrollerad Bilverkstad ,ca hälften av Sveriges bilvärkstäder är anslutna.
va
16
valter68
520i 2009
Saken är att jag inte hör nåt speciellt ljud från klumpen, det gör en kille på verkstan. En annan från samma verkstad tycker det är ett helt normalt ljud från drivlinan. Det jag stör mig på är tjutljudet, och det känns som att de tänker byta klumpen och "hoppas" på att det är rätt del. Jag tvivlar.
Haha, verkstan som bytte koppling var just en "Kontrollerad verkstad", vad hjälpte det? Jag fick stå för materialet vid kopplingsbytet iaf. Verkmästaren bad mekanikern som gjorde jobbet hämta in urtrampningslagret från containern. Hur han nu kunde veta var det låg i en stor container? Han kom in med en stor rostklump, det har regnat hela helgen, detta var en måndag eller tisdag. Kopplingen byttes en fredag, så lagret har legat och gosat i vatten ca 3-4 dagar. Kontentan var att det inte gick att se om lagret var från an Bubbla från ´72 eller från min bil. Men de svor på att det var rätt komponent.
Det var som att prata och argumentera mot ett kylskåp. Jag har bett dem fixa oljudet. De byter koppling när det är fel på startmotorn. Kör ut bilen som "färdig".
Sen säger de att jag har fått en ny koppling. Men jag har inte bett att få en ny koppling, det var ju deras inkompetens som gjorde att de bytte koppling.
Det hela slutade med att jag fick pröjsa materialet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lev med ljudet valter, du skulle inte tycka om att höra min erfarenheter från BMW Group Göteborg. Här är en erfarenhet.

Bilen hade gått 800 mil, AC:n luften luktade "som en hög fuktiga välanvända strumpor". Jag lämnar in den för att få det lagat på garantin.

- Nej nej, det här får du betala själv.
- Nybilsgaranti!
- Vi garanterar att AC fungerar, vi har aldrig sagt att den ska lukta gott.

Vad säger man till en kundmottagare som säger så? Slutade med att jag tog den till annan BMW återförsäljare som på garantin gjorde ett försök till att laga den, men det blev ändå inte bra.

Gick tillbaka till BMW Group och fick betala för deras försök att göra samma sak som BMW i uddevalla gjorde på garantin. Kylskåp är betydligt mera lyhörd.

__
Min bil:
Länk
Mugge, är Mercedes handlaren bättre?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag blir inte förvånad när jag läser om Mugges erfarenheter av BMW Group. Personalen på service är ibland svåra att ha att göra med. Men det finns några gyllene regler för att lyckas. Se till att veta mer än dom innan du gör ett besök. Var bestämd. Låt dig inte hunsas av dom då de är av den auktoritära typen. Följ dessa regler så gillar dom dig. Eller kom i kostym. De påminner nästan lite om personalen i tvättbytet i lumpen :-)

Bör väl i rättvisans namn tillägga att att det även finns en del trevligt folk också, exempelvis på säljsidan.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Säljarna på BMW Group Göteborg är grymt duktiga, de bästa jag har haft att göra med. Där ligger Hedin bil (mercedes handlare) efter.

Verkstaden på BMW Group Göteborg är under all kritik, bland de sämre jag har haft att göra med när det gäller kundbemötande. Så där upplever jag Hedin bil som betydligt bättre. De lyssnar i alla fall på kunden och lägger gärna tid på att förklara vad man tänker göra med bilen, vilket känns tryggt.

__
Min bil:
Länk
Jag får väl skriva min mening i detta ämne, jag har kört många olika Volvos i min ungdom, dock har jag en fortfarande men men, ja Volvo bilarna har haft många små skit grejer som krånglat på vitala delar, turbos som get upp, startmotorer som pajat, bilprovningen har hittat minst 3 till 5 fel på alla volvos jag haft, då var den nyaste bara 4 år gammal, men nog om Volvo.

Jag har även testat VAG gruppen, dock bara folkvagn (passat) det var den absolut sämsta skit jag köpt för pengar, allt jag menar allt paja på den och då var det ett välskött exemplar med full servicebok och så, det ända som inte gav upp var väl motorn, men det mesta runt i kring gav upp lite då och då, till och med styrservon gav sig... nog om det med.

BMW är ett mycket omtyckt märke då jag har haft en E34 525i -89 och har en E39 528i -99 dom två bilarna har tillsammas fått EN 2:a hos bilprovningen på totallt 5 års besiktning, det lilla som jag har fått fixa är normala slitage delar som alla bilar behöver byta för eller senare, det ända jag inte gillar är att båda bilarna var/är spårkänsliga, den första förstår jag då den satt 235 - 265 17" på, men den andra har 225 16" runtom och spårar, funkar fint med 205 som vinterdäcken har, spårar inget då, så sommardäcken blir eventuellt 205 om det går på fälgarna förstås.

Lycka till men kommande bil köp!

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Även jag har för många dåliga erfarenheter från BMW-verkstaden jag brukar anlita. Jag känner igen ovanstående händelser då man lämnat in bilen & kanske ex.vis nämnt att det kanske skulle kunna vara bakvagnsbussningarna som är slitna - då tar man mig på orden - & byter dessa - & trots att felet med oljud kvarstår lämnar man ut bilen som färdig. Det är ju som sagt inte min sak att kunna veta vad som ska bytas, utan man bör ju ta dessa ord från kunden som en hint om vad som kan vara fel. Har flera gånger ondgjort mig över detta, samt avsaknad av att man provkör bilen innan man säger att den är klar. Min senaste "affär" hos dom slutade i att de lade arbete & material på bilen som uppskattningsvis var värt åtminstone 25000, de fick senare montera bort allt utom 1 del, & jag betalade i slutändan 3500 för ett fel som jag själv tipsades om via autopower. . . . . numera har de gjort vissa omorganiseringar där & jag hoppas att det kommer att förbättra läget. Däremot tror jag inte detta är BMW-specifikt på nå´t sätt - personligen tror jag att kvalitén på de flesta service-yrken sjunker som sten pga att man inte längre har de marginaler att jobba med, tid finnes ej längre. Kvantitet är det som räknas idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.