|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har efter lite övertalning köpt en BMW 520i 2008. Köpte den ny i februari detta år. Efter ett par veckor reagerade jag på ett tjut-ljud från de bakre delarna av bilen. Ljudet kommer oftast när jag släpper lite på gasen i jämn fart, och låter som en dåligt inställd hörapparat. Ni vet, det där högfrekventa vassa, tjutande ljudet. Nu har jag varit och visat upp bilen 2 eller 3 ggr. Ena gången hörde mekanikern ljudet, andra gången hörde ingen av dem det, för att vid nästa provkörning återigen kunna konstatera att ljudet finns där. Men de har ingen aning om vad det kan vara. Igår, vid senaste besöket så sa en mekaniker att de har, eller ska beställa hem en ny "klump" till bakvagnen. Och det är ju bra, fast ändå inte. Alltså, jag tycker nybilskänslan försvinner helt när man behöver lämna in bilen för ett sånt omfattande jobb efter bara två månader. Har åkt Audi tidigare, aldrig behövt reklamera en ny bil. Ärligt talat så är jag fruktansvärt besviken på detta "kvalitetsmärke". Kommer ihåg att Audi har haft problem med sina tändspolar, men det var ju ett 2-minutersjobb att fixa. Men att riva bakvagnen känns inte kul, kan väl knappast vara "modelltypiskt"-fel? Jag har god lust att häva köpet, vilket med all säkerhet inte kommer att gå igenom, eller så åker man till en Audi-återförsäljare och försöker byta bil. Just nu krävs det ganska mycket av BMW för att återfå mitt förtroende. Jo, bilen gör så kallade "magerryckningar". Den går och småjuckar vid jämt gaspådrag under ca 2000 rpm, fullt normalt enligt verkstan, skitjobbigt enligt mig.... Ville bara skriva av mig, men ni får väldigt gärna komma med inlägg. Mvh/ Valter | |
|
Håller med till fullo att det är inget annat än tragiskt när sådant händer, framför allt med tanke på att köpa en ny bil inte är gratis... Det är blandade kännslor jag får när jag upplever BMWs kvalite. Tycker att standardbilarna inte uppfyller nivån av "premiumkvalitet" alla gånger, det är som sagt en hel del småstrul o elfel. Däremot min förra M3a i jämförelse med motsvarande prestanda bilar av andra märken upplevdes att hålla en ganska hög kvalite och framförallt driftsäkerhet, fast i och försig var det en hel del problem med de första årgångngarna på M3an också med dåliga vevaxellager, bakaxlar och diffar mm. Det är väll kanske lite av en dåres envishet som gör att jag hållit mig kvar vid märket efter som bilarna är roliga att köra samt med en trevlig sportbils immage tack vare lyckade M modeller samt BMWs officiella banracing och F1. Fast det vete fasen nu mera då BMW precis är på kanten att lansera sin X5 M och X6 M, inte "Motorsport" enligt mig. Audi tycker jag går åt motsatt håll, från att vara relativt tråkiga till att lansera den ena efter dena andra sportiga och körglada bilen samt de jobbar hårt på deras sportbils immage. Man kanske borde prova att gå över till "andra sidan"... mvh Kalle |
|
|
Tror knappats alla Audi bilar som säljs i Sverige är 100% felfria. En bekant fick byta turbon efter 400 mil på sin nya A6, ska alla Audis därmed klassas som skitbilar? Jag tycker du ska sitta lugnt i båten och ge BMW en chans att fixa problemet, lyckas de inte så ska du givetvis slå på stora bongotrumman. Jag är övertygad om att de löser det och att du sedan kommer vara en ännu nöjd BMW ägare. PS, jag förstår givetvis frustrationen över att en ny och dyr bil krånglar, man kan bli trött för mindre. |
|
| Visst, självklart ska de få möjligheten att fixa bilen. Det är bara det att jag blev så väldans besviken, hela glädjen med att köpa ny bil spolades liksom bort iom detta. | |
| Är det en 2008 eller 2009? | |
|
Tråkigt att höra valter68 Inga bilar är idag helt felfria oavsett om vi talar Audi, Mercedes, Volkswagen, Volvo eller BMW. Dock synd att felen ska uppkomma efter så här kort tid. Jag hade personligen försökt häva köpet för att få en liknande bil utan bakvagnsproblematik. Oavsett om det blir 90 eller 100% återställt blir man aldrig riktigt till freds med bilen. Det är ungefär samma känsla som att återfå en stulen bil. Jag tycker dock E60 står sig mer än väl mot konkurrenterna så här 6 år efter premiären. Lycka till! Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Tråkigt med problem när bilen är nyinköpt och jag håller med om att större ingrepp tar bort lite av känslan. Men är det helt säkert att det är fel på bakvagnen? När man hör något missljud i kupén brukar det ofta vara svårt att bestämma varifrån ljudet kommer. Men man får ju förutsätta att mekanikerna är nästan helt säkra på vad som orsakar felet innan de gör en större reparation. Min far har nyligen skaffat en 520iT -09 som tjänstebil och jag har kört den cirka 40 mil, tycker den är bra och för 300' kr efter rabatt/kampanj hos Autopartner är det ett bra köp. Motorn låter en del jämfört med sexorna, Auto Motor & Sport skrev i sitt test att deras första reaktion var något i stil med "oj, vilken tyst diesel". Men bortsett från ljudet är motorn bra och mindre motorer är något som ligger i tiden. Att det inte är så mycket kraft på låga varvtal är inte konstig, bara att kolla på de tekniska specifikationerna så förstår man det. Min far har 525 xdTA -07 som privatbil och när jag kört den och sedan går över till 520i tycker jag inte att det blir någon större skillnad i upplevelsen. Förbrukningen är också helt ok men lugn körstil, efter 400 mil med en hel del kortare sträckor ligger förbrukningen på 0.68 l/milen enligt färddatorn med hälften av körningen på 95 oktan och andra halvan 98. |
|
| Håller fullstänigt med Valter68,på en ny bil ska man inte behöva acceptera några missljud eller andra problem, men mina erfarenheter av min BMW E39 525-03med sina standardfel, rost ,vevhusventilation,abs givare,fläktmotstånd mm, som man tydligen får räkna med gör ju att man börjar fundera på om man har rätt bilmärke,det är svårt att få förtroende för för en bil där man ständigt skall vara beredd på nya verkstadsbesök med det strul och kostnader det medför ,men BMWs aktieägare gör nog goda affärer, håller med om att Audi blir ett mer och mer intressant alternativ. | |
|
Visst är det irriterande, men det är ändå bättre att den här typen av fel kommer inom garantiperioden. Det är väl knappast ett vanligt förekommande fel. Dessutom har du ju inte behövt bråka dej till ett byte. Som ägare till både en Audi och en BMW vill jag påstå att det är betydligt enklare att få saker åtgärdade på BMW än av VAG. Jag fick hota med Sverker och pressen för att man skulle fixa ett rostproblem som med god marginal skulle täckas av garantin. Freude am fahren |
|
| "Magerryckningarna" skulle få mig att, om BMW inte vill eller kan åtgärda det, antingen byta bil eller köra sönder den avsiktligen. Dvs misshandla bilen med tokvarvningar av motorn med jämna mellanrum så länge garantin gäller och om motorn inte har pajat under garantitiden sälja den. | |
|
Bilen har alltså två fel. Tjutljudet enligt mig och verkstan, och diffen enligt verkstan. Plus att den rycker ibland. Har frågat en kompis som har en Mitsubishi med GDI motor, om hans bil magerrycker, men han visste inte vad jag pratade om. Varför ska då BMW, med all sin motortradition göra en motor som beter sig så??? För mig ganska ofattbart. Ljudet jag lämnade in bilen för, har verkstan inte kunnat lokalisera än.... Det andra felet, dvs diffen, har en mekaniker upptäckt. De har lyssnat med stetoskop på bakvagnen, och påstår att den låter annorlunda. Vid första turen med en mekaniker i bilen, så nämnde jag att jag tyckte bilen "surrade" mer från transmissionen än min gamla A4, som var 8 år gammal, då sa han att det är helt normalt med tanke på kardan och drivningen på bakhjulen. Den andra mekanikern tycker de ska byta diff. Vem ska man tro på? Har de så olika uppfattningar om saker och ting, så känns det för mig lite som ett lotteri det hela. |
|
|
"Magerryckningarna" som du beskriver tycker jag också är mycket irriterande. En M5 E34 jag köpte begagnad ryckte litet vid låga varvtal och liksom tvekade när jag gav gas. Det var i stort sett bara jag som upplevde detta men det var icke desto mindre fruktansvärt irriterande. Hade jag inte lyckats fixa det hade jag säkert gjort mig av med bilen bara pga det. Jag löste problemet genom att åka till TS-Motor och "chippa" bilen med UNICHIP. Ryckningar bort och bättre kraft på låga varv var uppdraget dom fick. Resultatet blev som en helt ny och mycket trevligare bil köra. Så visst går sådana ryckningar att fixa om man bara vill. Per L |
|
Njuren |
Mycket tråkigt att höra... Man köper oftast BMW med hjärtat, och det kan kosta en rejäl slant, därför förstår jag TS. Häv köpet, kräv en ordentlig bil från början.Mvh! "the things you own end up owning you" |
|
Lev med det högfrekventa ljudet är mitt tips. Jag köpte en 318iT E91 från BMW Group Göteborg, redan när bilen bara hade gått 800 mil var den inlämnad för småfel som bara inte ska finnas i en ny bil. Kombination mellan låg kompetens, låg serviceanda, dålig kommunikation mellan kundmottagare och verkstad samt allmän nonchalans gjorde att problemen bara blev värre och värre för varje verkstadsbesök. Efter ytterliggare 8 mån, 2100 mil och 23 verkstadsbesök (totalt 3 fel som skulle åtgärdas) byttes bilen i hos en aukt. Mercedes handlare. Så här kunde ett typiskt besök hos BMW Group Göteborgs verkstad se ut: Jag pratar med kundmottagare som inte riktigt förstår dynamiken i ett kundbemötande. En bilmek åker med och konstaterar att det faktiskt finns ett missljud. Kundmottagaren (inte meken som åkte med) gissar att det är en viss komponent som är orsaken. Tid bokas och bilen lämnas in (normalt 3veckor senare), komponenten byts och jag får ett sms om att bilen är klar. Åker dit hämtar ut bilen kör 10 meter och konstaterar att felet finns kvar. Går tillbaka och klagar. Tycker att de borde göra färdigt jobbet innan de kontaktar mig och säger att bilen är klar. Kundmottagare (KM): Vi skulle byta följande bussning, det ska vara fixat. Jag: det vet jag inget om, jag lämnade in bilen pga missljud, inte för att du skulle byta följande bussning. Ring när ni åtgärdat problemet. KM: Men det står att här att följande bussning skulle bytas och det är gjort. Jag: det är något du har skrivit, jag kom hit pga missljud. Jag bryr mig inte om vad du gör, bara du gör ditt jobb och lagar bilen så missljudet försvinner. KM: Vi får ta in bilen igen, bokar in en ny tid om 3 veckor. Så kunde det hålla på flera gånger. För var gång man gick lös på bilen uppkom nya ljud, man tog loss saker för att komma åt och återmonterade sedan dem utan att byta alla klipps vilket gjorde att fler komponenter började låta osv. Det enda rådet jag kan ge dig, är att inte låta dem experimentera på din bil. __ Min bil: Länk |
|
|
Jag skulle vilja säga att det är rätt så vanligt med ljudet du beskriver. Kanske inte just på BMW men i alla fall på nya hyrbilar jag kört. Det viktigaste rådet jag kan ge är att om du överhuvudtaget funderar på att försöka häva köpet - kör INTE med bilen undertiden utan ställ den hos BMW. Avdraget per mil är om handlaren vill djävlas avsevärt! |
|
|
Mugge! Det är just din berättelse jag är rädd för. Än så länge har jag bara ett minne från besök på BMW verkstad, och det besöket skulle jag kunna skriva en bok om. Man visste inte om man skulle skratta eller gråta efteråt. Jag har för vana att alltid vara med när de jobbar med bilen, och det har räddat många pinsamma situationer. Men, vid det berömda besöket så skulle det bytas ett bakhjulslager på en väns 325-a. Det första som hände var att mekanikern inte "kom ihåg" hur man tog bort hjullagret, utan var tvungen att fråga killen vid lyften bredvid. "Har just kommit tillbaks från semestern, jag är lite osäker"-sa han. Då kände jag den berömda fjärilen i magen... Sen när lagret skulle pressas på plats så fanns det inget verktyg att göra det med, så de fick tillverka ett provisoriskt verktyg. Efter en stund kom verkmästaren och skulle bjuda på kaffe, i fikarummet. Han sa att mekanikern kände sig lite obekväm när jag stod och kollade. Tacka fan för det, sa jag, hade jag gjort ett lika dåligt jobb på min arbetsplats så hade jag fått sparken för länge sen. Jaja, det blev visst en liten avstickare här.... Åter till min bil. Jag tror inte det är nåt med klumpen, jag tror mer på bränslepumpen. Sambon har legat med överkroppen i bakluckan, lagt huvet på golvet, och påstod att ljudet blev starkare då. Och det är ett elektriskt tjut, inget mekaniskt. Min största skräck är just detta om de slarvar vid återmonteringen, och jag får ännu mer oljud, då går jag i taket. Kan inte fatta varför de inte börjar med att pumpbyte, måste vara betydligt enklare än att riva ner bakvagnen. Vet någon här hur man lättast kommer åt tanken, inifrån bilen? Tänkte om jag lättar på mattorna i bagaget och kommer åt tanken, så kan man ju lägga emot en skruvmejsel och höra om ljudet kommer därifrån eller ej. |
|
|
Kom på en sak till. Vet ni om BMW sätter in nya delar vid garantiåtgärd, eller kör man med "fabriksrenoverad" del? Vore bra att veta, frågar man på verkstan så är det givetvis "fabriksnytt". |
|
|
Jag förstår inte din inställning till medmänniskor Valter68. Misstror du alla inom alla yrken? Måste du bevaka allt själv för att vara övertygad om att det blir bra? Du måste ha ett jobbigt och tråkigt liv;( Du har köpt en produkt som med rätta förväntas vara felfri. Om den inte är det, besök en auktoriserad ÅF och ge dem förtroende att åtgärda felen oavsett vad det är. Har du tappat det för befintlig ÅF, ta en resa till nästa! Ser att du bor i grannbyn, åk till Novation i Uppsala (om du inte redan varit där). De har hittills inte gjort mig besviken även om även de har fått göra om någon gång. Men de har en postiv inställning till kunden. Beskriv problemet och ge dem förtroendet att åtgärda det istället för att såga deras kompetens i förhand. Med din inställning förstår jag inte varför du inte köpte Lexus. De har den bästa upplevda servicen och faktisk kvalitet, vilket för dig verkar vara betydligt viktigare än upplevelsen att använda produkten. Toyota kan vara alternativ om du inte hittar stor Lexus till 520-pengar. Jag skulle själv köra Lexus om det fanns en körglad sådan. Men trots att jag uppskattar fungerande prylar, så har jag hellre en "falsk" njutbar kvalitet än en faktisk tråkig kvalitet. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Bra inlägg Mats! Jag kommer aldrig köpa/serva hos BMW i Karlstad. Sicket sketbemötande. Fruktansvärt trevliga innan affären var betald o klar. Men kan likväl inte släppa BMW som 1:a val vid bilinköp. Detfinns ju som sagt andra ÅF. Samt även fristående verkstäder som har BMW-kompetens! |
|
|
Måste ju ställa mig i kön hos besvikna service tagare hos BMW. Fall 1: Köpte en Bmw 523iA touring, och det gjordes en besiktning hos Bilprovningen. Bilprovningen missade att parkeringsbromsen inte tog och att det glappade i bakvagnen. Parkeringsbromsen tog de på sig och jag åkte till lokala bmw service verkstaden. när jag hämtade bilen så märkte jag att jag fick dra hårt av attan för att få handbromsen att ta, men det skulle vara så! Hmm jasså tänkte jag, och åkte därifrån. En vecka senare fanns ingen handbromsverkan längre, så jag ringde verkaren, och fick till svar att jag hade åkt omkring med handbromsen dragen, så jag fick skylla mig själv, den är inte gjord för det!! Men jag hade INTE åkt med dragen handbroms, jag påpekade för honom att varningssignalen fungerar fortfarande. Tillslut tog de in bilen igen, och Jag antar att de bara spände bromsen igen. fortfarande trög att dra! orkade inte bråka mer utan fick lämna in den en vecka innan besikting o spänna upp den så den precis klarade besiktning, det skulle ju vara så enl verkarn. När jag sedan bytte verkstad och bytte bakbromsarna så blev det helt annorlunda! Man behövde knappt ta i alls! Alltså var handbromsen slut!! vilket jag tycker de borde kollat när den var inlämnad som garantijobb!! Men icke! |
|
|
Fall 2: Lederna. Bilprovningen ville inte ta på sig lederna, för det är normalt att en bil som gått en del glappar i lederna! Jag åkte och hörde med verkaren, och nej det var absolut inte normalt att det ska glappa i de lederna, inte ens på en bil som gått en del, de är utslitna! -Vad bra sa jag, kan du skriva ett intyg åt mig som säger det du just sa, som jag kan visa för bilprovningen? Men nej!!! det kunde han inte göra, det var så juridiskt att skriva ett papper, så det gjorde han inte!!! Kostnad för mig.....4000:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.