|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån här som vet vad som skiljer en US-M3 E46 mot en "vanlig". Tydligen är det ju nåt med spisen eftersom det fattas 10 hästar iaf, men vad mer? Det finns ju en hel del M3-cabbar ute nu till riktigt bra pris som kommer just från "over there" Mvh Peter | |
|
Hej. Tror det är smalare grenrör på USA modellen. Därav 10hk mindre. Motorn är identiskt i övrigt. Rätta mig någon om jag har fel. Annars kan du söka lite på forumet då jag vet att jag läst om just detta flera gånger tidigare. |
|
|
Bromsarna skiljer också har jag läst någonstans. Frambromsarna är inte ventilerade uppenbarligen. ______________________________ //Lövet |
|
| Är det inte så att de är ventilerade, men inte borrade? | |
| :-) | |
| Det är varken borrade skivor fram eller bak. Jag har haft en m3 från USA och min erfarenhet är att dom är slitna och misskötta. Inte så många amerikanare som lämnar in den på BMW... dom går hellre till "Billy's Car Repair Shop" eller någon annan liknande buse. Men har den ett fullständigt cafax som visar att bmw utfört alla servicar och är den inte sönderblekt av solen och har spruckna stolar så kan du väl köpa en. Svårt att sälja sen bara. Inte så trevligt med MPH på hastighetsmätaren heller. | |
Gemini__ |
Andreas: Solida skivor fram på en M3 E46 faller ju på sin egen orimlighet. Ett solklart fall av att man inte ska tro på allt man läser. ;-) Glad påsk. |
|
Jag ska köpa en M3 E46 om en vecka av min vänn i Kalifornien, den har ventilerade men ej borrade bromsar ifram, motorn vet jag inte mer om än er men den går som en klocka. Innan min vänn köpte den va det en tidigare ägare, alltid servad på BMW, + extra oljebyten... Varken blekt eller torrsprickor. Varför jag köper bilen här i USA är för att det är rätt färgkombination och bra pris, men cabbar finns det gott om, jag kan kika lite kring San Diego om det finns någon finare cab om det uppskattas. Min fråga är, vad kostar i så fall ett orginal eller ett grenrör med lite mer klös i till en E46a -03? Vilket ger mest effekt? Någon som har bra koll? |
|
|
US spec M3 har katalysator integrerat i grenrøret. Den har even mer raspigt ljud från eksosen pga designen på section 1. Jag ville bytt till eruo spec grenrør och kat. US modellen har ju ochså side markers i framkøfångaren, mph speedometer och inte borade skivor. Jag kan inte komma ihåg om det var nåt mera. ---------------------------- HARTGE M3 2003 (H30) Länk |
|
|
En fördel är kanske att man kan prata sig till en liten regskylt fram på USA-import? :) // Daniel |
|
|
Morten M Menar du att om jag skulle byta avgassystemet (granrören och bak) så skulle motorn ge lika mycket som en EU modell, om vi då antar att det är ett bra bygge. Solida skivor fram kan jag ta, kommer inte köra bana med den utan mer leka lite när det är fint väder och njuta, tills dagen kommer då skivorna måste bytas. Vet inte hur det blir med skylten men det är ju trevligt med en liten fram om jag nu lyckas med det. |
|
| Jag har för mig att det är samma effekt i motorn förutom att effekten räknas i SAE norm i USA istället för DIN. | |
|
Nu har det blivit lite förrvirring här gällande bromsskivorna så det känns bäst att förtydliga lite. =) Solida skivor är inte samma sak som icke hålborrade. Ventilerade skivor (se bild Länk har till skillnad från solida en luftspalt med flänsar mellan slitageytorna. Jag har aldrig sett solida skivor fram på en modern bil. Att USA M3:an saknar hålborrade skivor tycker jag skall ses som en fördel då hålborrade skivor har en tendens att spricka. |
|
|
Länk Blev fel i bildlänken. |
|
|
Jag trodde från början att det va räkningen av hästarna som va skillnaden, men Morten M säger att det är en katalysator i grenröret istället för efter... får kolla på Kw effekten. Vad ligger en EU m3a på i Kw effekt? Beslutet ska tas imorgon om jag ska köpa M3an så vore ju trevligt att veta allt så jag inte känner mig "lurad" när detaljerna klarnar. Den här frågan hör kanske inte till just detta ämne men vet någon vem som har det avgassystem till M3 E46 som ger mest effekt, eller bra effekt/krona? |
|
|
På wikipedia stod det att US M3 har en extra katalysator i "downpipe". Vilket skulle ge den 10hk mindre.. men jag vet inte hur pass mycket man kan lita på information från wikipedia. En EU M3 är iaf på 252kW = 343hk. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.