AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.193

Värdering på 2002 75:a

Sida 2 av 3
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Slitdelar: Mekonomen, Meca etc. På Biltema finns det lite, t ex hårdare fjädrar (passar från Volvo 245) + bromsslangar (från Volvo 24x).

Andra delar: 02-tavlan, Autopower, Blocket.

Ibland kan man på Blocket hitta guldkorn, i annonser som inte är så värst utförliga, av folk som inte är BMW-nördar. Det var så jag hittade original alufälgarna på bilden...100 spänn styck...

Hehe, nej du, den blir aldrig till salu igen. Sålde den en gång, ångrade mig i 3 år, fick köpa tillbaka den. Den är riktigt bra rostmässigt, har matching numbers, alla specifika tii-delar kvar, PLUS hottad med tidstypiska roliga saker som Recaro-stolar, plädar, Alpinaratt, alufälgar, Bilsteinfjäderben, träknopp...

Länk
Okej, har kollat runt lite nu. Mekonomen verkar inte ha något men meca verkar ha lite allafall. Men 10.000 för en bränslepump?????, tappa suget för o köpa en sån bil nu men :-). Men det får väll bli originaldelar annars. Tänkte ju kolla lite på bussningar o spindelleder o sånt nu så jag vet lite, blir väll byte utav lite sånt om det nu blir nått köp imorgon :-)

Mvh
Henke
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jo, specifika tii-delar köper man inte nya. Men de finns på beg-marknaden.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Henke:köp en förgasarbil så kan du köpa en flång ny bensinpump för några hundra.

Erik:din ser helrätt ut med dom hjulen.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Hej igen.
Ok, det är väll så med alla bilar, vissa delar kan man inte köpa nya helt enkelt :-).
Har tagit ledigt idag o ska åka o titta på en nu, har 35mil enkel resa så det blir en liten roadtrip lite såhär på fredagen helt enkelt. FÅr se vad det är för något, återkommer med info.
Det jag är nervös över är ju att det är 35mil enkel resa och att jag inte tar med ett bilsläp :-)

Mvh
Henke
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Vill du ha ett enkelt liv rekommenderar jag en förgasarbil. Ska du absolut ha en tii, se till att alla specifika tii-saker följer med. Särskilt viktigt om du köper en bil i delar. Det är mycket runt motorn som är tii-specifikt, t ex: gaslänkage, länkage mellan pump o spjäll, elkablage, oljefilterhållare, bröstkåpa, olje- o vattenslangar osv...

Du har precis lika roligt om du köper en förgasar-2002 och sätter dit Weber 45:or. Det är ju nästan original ju! Satt standard på 1800 tisa, och levererades som bolt on-trim från Alpina = sitter fint på vilken 02 som helst.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Micke:

Sport Alu-Felgen, som fanns som tillbehör i 75:ans katalog, där de passande nog visas på en taiga metallic-lackad bil... :-))
Hej igen
Nu är man ägare till en 2002:a då, den är ju hur kult som helst ju :-). Vart o tittat på 3st totalt men denhär var facktiskt "bästa" för pengarna, var också den billigaste. Blev facktiskt den som låg ute här på autopower med en tii motor. Den som jag trodde att jag inte skulle köpa :-).
Men det är lite småpill, skulle behöva en justering utav motor lite då jag tror den går lite för fett samt lite nya lister runt dörrar o.s.v då vägljudet hörs MKT :-)

Det va inte farligt med folk som kolla när jag låg o pressa på E4:an hem allafall....hehe

Någon som kan länga lite bra sidor om 02:or som rör allt, delar, info mm

Mvh
Henke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Får säga grattis då,tycker det är xtra kul när lite yngre får upp ögonen för 02.
Hoppas bara du köpt en bra bil så du inte blir bränd direkt på 02.

Kom just in efter en liten smygrepa med min 1502 och är mer än nöjd den ritar på 1an 2an o 3an,blir en längre repa i morrn måste bara skruva lite o flänga till macken efter en dunk Vtech.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Bra sidor:
02-tavlan
tyska 02-klubben
schimmer tuning
walloth & nesch
bmwcs
cahsel tuning
mobile.de (kul att titta på tyska 02or)
Tackar, mjo det får vi verkligen hoppas att jag inte blir bränd.
Har vart ute en sväng nu med, kört snart 50mil me bilen totalt.
Får se när jag hinner meka lite me den, renoverar ju hus nu i samma veva :-). Blir nog o köra med den som den är nu denna sommarn allafall.
Någon som har ett stödlager till kardan?:-). Tror det är den som tjuter lite.....den har väll fått lite stryk när den stått så länge.

Mvh
Henke
Nu lyfter jag tråden för nått annat, men vad tror ni det kan vara när jag har orolig tomgång vid varm motor?. Startar jag den kall så har jag en tomgång på ca 2.000. Men det är väll p.g.a kallstarten?. Den pendlar mellan 1.700rpm till 500 ungefär.

Mvh
Henke
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Stödlager: passar vill jag minnas från E21, 3-serien. Har funnits billigt på Biltema. Annars: köp ett nytt.
Orolig tomgång: bränsle eller tändning. Kan vara lite vad som helst. Kanske börja med att rengöra förgasaren o byta bränslefilter på bränsleslangen? Tändning: byt brytare, kondensator, fördelarlock o tändstift. Lika bra att göra direkt faktiskt, de brukar se rätt muggiga ut.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Men börja helst med att kolla tändinställningen.
Såg att motornord hade ett stödlager till 02. Ska bara kolla först så det inte räcker med lite smörjning helt enkelt.
Men jag har ju tii motorn i min bil, är ju mekaniskt sprut eller vad det kallas. Liknar lite K-jet som jag hade i min gamla M10 från 84:a.
Men Jag vet inte riktigt hur tomgången styrs på denna?, sitter nån slags vacumklocka högst upp på insuget som verkar styra den eller?. Tycker den ser lite mysko ut, ser ut som det är mkt som kan strula med den samt gaslänkaget typ. Det är ju det största ihop plock utav länkage jag någonsin har sett. Är ju hur mkt kulleder som helst ju :-).
Sen funderade jag lite på vevhusventilationen, det finns ingen funktion på den eller?. Alltså det går en släng från kåpan ner under motorn, men där ligger den bara helt "öppen" om man säger så. Är det verkligen original?. Känns sådär får jag säga, bättre o sätta ett filter där isåfall, kommer det ju inte in skit heller?

Mvh
Henke
Fördelarlock, kablar, stift, filter, rotor är bytt.
Ska byta bensinfiltret också. Passar den från någon annan modell kanske?.
Känns som att den går bäst/drar ur mer på 4:an växel. Går segt på dom andra får jag säga.
Men det kanske bara är en tändinställning som behövs

Mvh
Henke
Trucker: Har du någon film när du kritar med 1502:an?. Kan bli ett snurr-projekt längre fram i min kärra :-)

Mvh
Henke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
T-Gul nope ingen film än,och vad värre är orkar inte kopplingen med vridet på 4an.Sitter en 325ans i nu så nästa blir väl enSachs 618 tryckis den ska palla 500nm och i värsta fall med sinter som håller i lite till.
Men bilen ska ju även funka som bruksis så av o på koppling känns drygt.
Men film kommer på min sida,,,,,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Men Jag vet inte riktigt hur tomgången styrs på denna?,

Svar: du ställer tomgången med skruven uppe på "klockan". Inåt = högre tomgång, dra åt stoppmuttern efteråt.

Det är ju det största ihop plock utav länkage jag någonsin har sett. Är ju hur mkt kulleder som helst ju :-).

Svar: ladda hem Kugelfischer-manualen från Anders C:s sida (bmw02.has.it), den manualen kommer du att behöva.
Jo, det är ju glapp-varning på länkagen, kan därför vara lite svårt att få till synkningen mellan pump o spjäll.

Sen funderade jag lite på vevhusventilationen, det finns ingen funktion på den eller?.

Svar: vevhusventilationen går till luftburken.
trucker: Okej, låter inte fel. Bara o vänta in en film nu då.

ErikBerg: Okej, det va som jag misstänkte angående den skruven då. Tyvärr verkar det som att dom monterat en "extern" knapp för extra soppa för kallstarter. Ska kolla närmre på den, säker den som strular. Tycker det luktar en hel del bensin när jag lyfter på oljepåfyllningslocket me!?

Ska tanke hem manualen direkt o kolla lite på den.

Sitter ett öppet JR filter direkt på insuget på min, finns ingen burk. SKa se om jag får ta i nått annat. Men det känns ju inget vidare att den är öppen om man säger så. Bättre o montera ett filter där med sålänge eller?

Körde 15 mil idag, mkt rolig bil. Bra väghållning med tanke på en 40 år gammal bil :-)

Mvh
Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.