AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.191

Värdering på 2002 75:a

Sida 1 av 3
Vad är en sådan här värd igentligen?
Har alltid velat ha en och nu har jag letat upp en. Den är rostfri, mkt nytt o bytt. Ej original på det sättet, ej original lack, mattor, fälgar. o.s.v. Lite trimmad motor, turbobreddning mm. Vad tror ni?, Vad ligger dessa på i runda slingor?

Mvh
Henke
Visa användare
58
daneish
523 E61
Skulle gissa 15-20 tkr om den är besiktigad, kanske lite mer om den är fin. Har den legat ute till försäljning på nätet?

Är det den röda som var mkt renoverad??

HD
Okej, dom är inte värda mer alltså?. Han vill ha en bra bit över detta. Det är tyvärr inte den röda på blocket med ray ray turbo om du syftar på den, det är en dröm att äga en sådan....den lär hamna på en bra bit över, runt 60 lax tror jag den kan gå för.
Nej, den jag menar finns ej ute på nätet vad jag vet.
Mvh

Mvh
Henke
Visa användare
58
daneish
523 E61
Allt beror på hur fin den är, dock är de ju marknaden som bestämmer priset, dvs du eller om det finns fler intressenter. Är priset för högt blir den inte såld. Bilens pris är inte lika med för hur mkt som bilen är renoverad för eller inköpta delar.

Efter som det inte finns så många fina ex kvar är det svårt att rakt av säga vad de är värda, se Länk för vidare info under "Prisbilden".

Lycka till!

Hd
OKej, fanns mkt matnyttigt där :-). Får se hur jag gör, bilen är rostfri i stort sett, både under o på karossen.
Har ju ett sånt fruktansvärt HA-begär på en sådan nu :-)

Mvh
Henke
Är det 2-års besiktning på en 75:a?

Mvh
Henke
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja veteranbilar (minst 30 år) besiktigas vartannat år.

MVH Christofer
Visa användare
58
daneish
523 E61
Har du reg-nr kan du kolla nästa besiktningsintervall på transportstyrelsen på det aktuella exemplaret.

Hd
Tog reg.nr o kollade upp den lite. Allt va i sin ordning o där såg jag också att det va bes. vartannat år som sagt.
Men hur vanlig är bilarna här i sverige igentligen?, dom lär la knappast "tappa" sit värde eller?

Mvh
Henke
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
2002:an är en klassiker som börjat få en annan prisbild på senare år. Själv är jag mycket intresserad av att köpa en fin bil i originalskick. Turbobreddning och andra avvikelser från ursprunget gör att jag är helt ointresserad, och jag är sannolikt inte ensam.
Skall bilen ha något större värde måste den vara i originalskick.

Original-talibanen
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Precis som Salesman säger är en orginalbil ett säkrare kort,men räkna inte bort en seriöst ombyggd bil.

Det är så mkt som spelar in vid köp av en 02a och idag anser jag att varje bil måste värderas separat.
Ta tex hur bilen ska brukas?gillar du att flänga runt på bana nån gång per år så är ju en tipptopp bil helt fel.

I mitt fall har jag några av varje,dubbelin tex Länk börjar bli alldeles för fin för annat än lite söndagsåka.

Däremot Länk är en 02 som gärna piskas och som gillar det,finns nästan inget org kvar på den mer än 1502 emblemet som säkert kommer o reta några i sommar:)

Kolla gärna Länk

Vid ett köp så kolla bilen noga ang rost om den är dyr,rostfria 02 finnns om bilen är plockad i molekyler o lagad enl konstens alla regler.
För att få bilen i Mint krävs måååånga timmar och jag tvivlar om det äns finns nån i Sverige.
Min dubbeli ligger det minst 1000tim bakom och steget till mint är fortfarande långt men inte ouppnåligt.Den är förövrigt värderad till 4 basbelopp.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Tack för infon.
Har ev fått tag i en till nu :-). Den är nybes. med lite rost lite här o var. INget under där den är "upplagad" om man säger så. Men annars ser den mkt fin ut.
Jag är inte direkt ute efter ett original, men den får ju såklart inte tappat fästningen heller :-). Jag letar efter nått "lättare" projekt som man kan plocka ner o lacka o ev skrämma upp lite o sen bara åka på lite träffar mm.

Men kan någon ge mig en förklaring vad allt innebär med Ti, Tii o.s.v. Vad skilljer dessa, är det motorn enbart eller?

Mvh
Henke
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag fick 42 för min 02 -75 för två år sedan, den var kanonfin i absolut originalskick, endast 8500 mil sen ny, dock med några småbucklor.

Kan kanske ses som ett riktmärke.

Originalbilar betalas alltid mest för, det gäller alla bilmärken.

02:an är en biltyp som man gärna "bygger" på. Seriösa ombyggnader kan höja priset, men det finns inte många därute som verkligen kan kallas seriösa.

Ti tror jag inte såldes i Sverige, Tii har den mekaniska Kugelfisherinsprutningen, och 130 hk mot 100 för vanliga 2002.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

T-Gul:
Angående 2002:orna iaf..
Med en viss reservation för fel.

Tii= insprutningsmotor på 130hk.
Ti= dubbla förgasare(SU om jag inte minns fel nu) 120hk
2002 utan "tilläggsbeteckning= singelgasare med 100hk.

Vad som annars skiljer modellerna år vet jag inte..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"t80196" hade förklarat en del redan ser jag nu :)

Mvh Janne.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
"Den är rostfri, mkt nytt o bytt. Ej original på det sättet, ej original lack, mattor, fälgar. o.s.v. Lite trimmad motor, turbobreddning mm. Vad tror ni?"

Jag har hållit på med 02:or i 10 år nu, köpt o sålt några, och tycker mig ha hyfsad koll på prisbilden. Priserna har helt klart gått upp, den 2002tii jag köpte för 11 kkr för tio år sedan skulle idag säkerligen kosta minst 25.

1. "Rostfri", det är ingen 02:a. Alla har de rost nånstans, bara frågan hur nyligt den är uppsvetsad/spacklad. Kolla överallt, särskilt hjulhus, frontplåt, trösklar och kanten där torpedvägg övergår i golv.
2. Ej original lack är väl ok, så länge det är original kulör. Ej original kulör = lägre pris.
3. Mattor o fälgar går att byta, inte lika illa.
4. Trimmad motor, alltid trevligt.
5. Turbobreddning, sänker (oftast) priset, eftersom många nuförtiden hellre vill ha originalstuk.

En besiktad körklar 02:a i mindre bra skick, men som sagt körbar, kostar från 8-10 kkr. Bilen som beskrivs i första inlägget tror jag är värd runt 20 kkr.
Några 60 kan den säljaren fetglömma. Det är vad man betalar för en originalbil i riktigt bra skick. Trots 02-klubbens prisidéer kostar 02:or ännu inte mer än så.
Det ska till mycket speciella exemplar för att hamna uppåt 100 kkr. Förutom Turbon förstås då, den är bra mycket dyrare.
Prisbilden i Tyskland är förstås en annan, men ovanstående anser jag speglar den svenska prisbilden ganska bra.
Hej
Ok, tack för tipsen. Nu börjar det rulla in endel på blocket och dylikt också. SKa kolla runt lite. Men hur "viktig" är en servicebok o dokumentation för övrigt igentligen?, förutom att det kan vara intressant o "bra" att ha om man säger så. Skicket och få ägare tycker jag är viktigt annars.

Är det dyra delar till dessa bilar?, svårt o hitta mm?
Mvh

Mvh
Henke
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Hade inte Ti'n 2 st Solex 40 PHH?

Freude am fahren
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
"hur "viktig" är en servicebok o dokumentation för övrigt igentligen?,"

Svar: inte alls. Skicket är avgörande. Sen är det ju bra med fotodokumentation på svetslagningar + kvitton på renoveringar som inte är så lätta att kolla (inne i motor etc), särskilt om bilen är dyr.

Innan du åker och tittar, ta reda på hur den aktuella modellen ser ut original. Ofta ser man "original"-bilar med fel stolar, fel dörrsidor, fel instrumentgrupp etc. Har folk sen "plåtrenoverat" och bytt ut den äldre frontplåten mot den nyare modellen, då är det riktigt tråkigt...

Std delar till motor, framvagn, bakvagn etc är lätta att hitta och ganska billiga.

Svåra delar: dörrsidor utan högtalarhål (finns flera olika utföranden + kulörer), hel förarstol (dito), den äldre frontplåten (t o m -73), mittkonsoll utan massa stereohål, plus alla roliga grejor förstås... (diff, sportlåda, snabb styrsnäcka, motortrim, plädar osv).

Om 2002ti: Ja, den hade dubbla Solex. Nej, den såldes även i Sverige. (Vet av flera.)
Hej igen och tac för infon.
Men vart hittar ni delarna igentligen?. Har letat men hittar inte mkt. Är de enbart köpa originalprylar eller är det lättare o hitta delar i tyskland?

Mvh

Mvh
Henke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
BMW har det mesta.Med lite tur kan du hitta saker även på andra ställen som meca,mekonomen,.Kolla även tradera och blocket o ebay.Sen har jyamic och wallothnesch mkt delar.Tänk bara på att frakten tillkommer det gör den inte på BMW.

02stolle Länk
leo brukar ha lite Länk
Finns en uppsjö andra sidor bara att googla,jag själv har säkert en xtra bil på hyllorna men håller hårt i delarna:)

Behöver man mkt delar kan en reservdelsbil vara bra att skaffa.

Erik:om du ska sälja din dubbeli för 25så hojta till,har mest sett vrak runt denna summa på en dubbeli.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.