AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.437

M-Sport eller inte M-Sport?

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej!

Köpte en Touring M-Sport, men när jag kollar upp den på "Transportstyrelsen" så får jag inte koden MJ03 där 03 står för årsmodell. När jag kollar på min brorsas M-Sport så står det MJ00 då det är en 00:a. Spelar det någon roll att min är en Touring och hans är en Sedan?

Kan någon verifiera eller bara tala om för mig varför det inte står MJ på min 03?

Todde
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

MJ i detta fallet står väl för Modelljahre, dvs modellår. Transportstyrelsen lär inte veta om bilen är utrustad med M-paket eller inte. Varför det bara står på en av bilarna vet jag ej, men de kanske har slutat skriva ut det på Transportstyrelsen?

Mvh
Wiberg
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
DET var snabbt :)

eh... kan jag kolla det på bilen någon stans?
Den har ju allt som en m-sport har, men det ska ju vara någon hårdare fjädring e.t.c på m-sport som kanske då inte finns... :)

Todde
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om du ska vara 100% säker så är det nog bäst att be om en utrustningslista hos en BMW-handlare. Där står det i klartext. Hur man ser det annars vet jag inte, om alla visuella M-attribut sitter på plats. :)

Mvh
Wiberg
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Ok!

Allt sitter där det ska, men man vet ju aldrig :)

Todde
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har den svart innertak och svarta lister runt rutorna är det med all sannolikhet en original M-sport. Det är de jobbigaste delarna att byta ut.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Texten MJxx i regbeviset något som svensksålda BMW hade under ett par år och var som någon nämner ovan modellåret. Denna text är väl något som generalagenten anger och inget som Vägverket/Transportstyrelse lägger sig i. Min fd V70 hade t ex texten "VOLVO S + V70".

Om du har en utrustningslista så bör du där ha koderna:
0337 - M Sportpaket
0715 - M Aerodynamikpaket

Annars är ju utrustningsdetaljer som svart innertak, M-instegslister, M-fotstöd, M-sportratt samt de utvändiga attributen som Shadowline, M-front, M-bakkjol, M-slutrör och svarta sidolister. Har du allt detta så är det hyffsat säkert att din är en äkta M-sport.

___
//Ulf
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Kan nog med all säkerhet påstå att det är en äkta M-Sport då med tanke på att det är svart innetak e.t.c e.t.c.

Fast var hittar jag utrustningslistan?
Fick en jävla massa böcker till bilen för olika saker.
Får kolla igenom dom igen.

Tack alla!

Todde
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ofta är utrustningslistan inklistrad i serviceboken på sid 4. Det går också att be sin BMW-verkstad att printa ut en listam, dock vill dom ibland ha en slant för detta...

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Kolla att du fick en orginal M-fälg som reserv.
Ibland dyker dessa enstaka "nya" fälgar upp på blocket.
Några ser det som ett snabbt sätt att få några tusen extra på kontot, ofta till semestern har jag sett dessa ensamma fälgar på annonser.

\Matsh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.