AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.633

Vad ska man torka bilen med efter tvätt?

Sida 2 av 2
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag vidarebefodrar bara min egna intryck /erfarenheter efter åratal av bil tvättand å polerande. ... tittar man med microskop på fiberduken å ser dess uppbyggnad så . jag drar bara mina egna slutsatser av det.

mvh mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
En microfiberduk är grym till rengöring. Det är väl inte omöjligt att den även absorberar vaxpartiklar. Hur ska en microfiberduk kunna skilja på smuts och vax? Jag tror det ligger mycket i vad Mika H skriver.
Jag tror att det var i tidningen Vi Bilägare, som jag såg att en rekondare använde en lerklump till att torka lacken med. Han påstod att det funka hur bra som helst.

Någon som vet mer/ har provat ?

NN/
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Leran används för rengöring av lacken och inte torkning.

Mvh
//Peter

Det är kanske så att om man bara tar ett snabbt svep över lacken med microfiberduken så följer inte vaxet. Microfiberduken har enorm uppsugningsförmåga. Man behöver inte trycka alls. Sen är det nog så att schampot tar lite av vaxet var gång man tvättar.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har skaffat, men inte prövat ännu, Lahegas Autodry. Sänker ytspänningen i vattnet på nåt sätt så att det inte blir vattenpärlor som ligger kvar.

Jag vill inte använda silikonskrapan med risk att det blir repor trots allt och vill heller inte gnussa för mycket med MF-duken. Så avslutar man med en riktigt bra MF-duk. Om den ev tar bort vaxet med tiden så är det ju inte mer än att man kan lägga på nytt vax....

Det absolut alla enklaste vore ju att skaffa sig en gammal mattgrön Opel Rekord från -72 eller nåt så skulle man inte behöva ha såna här problem :-D Men det är ju roligare att åka fin BMW och det är på något vis avkopplande att göra bilen så där riktigt kanonfin!!!

Niklas

Fransosen
kn
26
kn0ppe
325i Touring - 06'a
Jag har köpt en sån microduk som Micke O länkade till. Ska testa den senare idag.
Den är helt underbar men kanske behöver tvättas ett par gånger innan den når full effekt.

///Micke
Min cabrio Länk
kn
26
kn0ppe
325i Touring - 06'a
Den funkade suveränt! Synd bara att vägarna är så grusiga och dammiga här så bilen blev skitig på en gång. Suck!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.