AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.631

Vad ska man torka bilen med efter tvätt?

Sida 1 av 2
al
25
albinson
325 Touring 2007
Vad torkar man bäst bilen med efter tvätt för att uppnå bäst resultat? Gummiskrapa? Sämskskinn? Annan trasa?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Lövblås
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag använder mig av micofiberduk. Funkar kanon!

// Daniel
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Jag har en fönsterskarapa först för att få bort så mycket vatten som möjligt, sen torkar man med sämskskinn för att få bort resten.
Jag köpte en sån handduk som Micke länkar till på engelska ebay. Kostade knappt 190 kr med frakt.
Gemini__
Denna microfiberduk är helt otrolig för detta ändamål, rekommenderas:
Länk
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hehe.. Lövblås är säkert effektivt om man har en sådan=)
Jag brukar använda en gummiskrapa anpassad för billack och se till att den alltid är ren. Sen går jag över bilen med microfiber-duk där skrapan inte kommer åt.
Jag är skeptisk till gummiskrapor då ett sandkorn eller liknande på en sådan kan göra fula märken i lacken. Tycker att syntetskinn fungerar bäst.

Seså, flytta dig
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jo det händer att jag torkar med bara syntetskinnet enbart ibland med, speciellt min egen bil. Men tvättar man riktigt ska det inte finnas någon större risk för att använda gummiskrapa.
Jag använder siliconskrapa och därefter microfiberduk. Går otroligt snabbt. Bilen blir dessutom helt torr. Risken med sandkorn som skadar lacken är överdriven. I alla fall om man som jag sprutar ordentligt med vattenslangen. Det ska inte finnas några sandkorn kvar då.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag har börjat köra med lövblås och syntetskinn! Fungerar klockrent!!

In God we trust, All others pay cash///
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Börjar med gummiskrapa sen torkar jag resten med en vanlig handduk,funkar kanon.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tänk bara på att om ni använder lövblås att den är bensin driven för det är manligt

Hehehehehe skulle kunna tänka mig att sälja min till en hugande spekulant

Sämskinn tycker jag funkar bäst

St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Torkar bort det värsta med siliconskrapa och sen med en microfiberduk från Pingens, sån som Gemini länkat till. Den är helt galet bra.

Mvh
//Peter

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag har märkt att microfiberduk tar bort vaxet åxå.

så jag använder silicon skrapa samt äkta sämsskinn.
funkar kanon

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Intressant fråga om microfiberduk tar bort vaxet. Det står i många "experttips" att man ska torka bort överflödigt vax med microfiberduk när man vaxat bilen. Frågan är om man inte tar bort all vax. Hur vet man förresten om vaxet finns kvar?

Risken är kanske mindre att vaxet försvinner när man torkar bilen torr efter tvätt.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
Jag har märkt att det pärlar mindre efter varje tvätt efter avtorkning med mickrofiberduk. så jag har gått ifrån microfibertork av lacken.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
MF-duk tar inte bort mer vax än något annat du torkar bilen torr med.

///Micke
Min cabrio Länk
Gemini__
Ja, att microfiberduken tar bort vaxet var något nytt. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.