|
|
|
|---|---|
|
Läste senaste EVO Magazine (den enda biltidningen jag litar på) igår och såg fram mot en provkörning av nya Z4:an (sDrive35i). Tyvärr blev det bara 3,5 stjärnor av 5 möjliga för den, vilket i stora drag berodde på att den väger alldeles för mycket ( 16000 kg. Mer än en 335CI!!) och att den understyrde pga att motorn är placerad långt fram i chassit. BMW erkände i stort sett att de byggt en "cruiser" istället för en sportbil, vilket tydligen känndes i den mjuka chassisättningen enligt EVO. Jag tycker jag känns jättetråkigt att BMW går ifrån sin speciella "sportighet" och att man verkar inrikta sig mer på komfort. Jag såg fram emot att kanske bli spekulant på nya Z4 om några år då de sjunkit i pris till min nivå men nu blir det nog något annat istället. Vad säger ni andra? | |
|
De flesta Z4 körs som "posör"-bilar så det är inte så konstigt tyvärr. Man ökar helt enkelt storleken på den potentiella kundgruppen genom att göra bilen lite softare. Fortfarande är bilen med största sannolikhet bland de trevligaste bilarna i klassen att köra. Många journalister (och "forumkännare") sitter och skriver att de minsann vill ha en hardcore version, lättad osv. Problemet är bara att det är knappt några som köper sådana bilar eftersom man då måste ha 2-3 bilar till för att klara ett normalt transportbehov. ______________________________ //Lövet |
|
| Eftersom Lövet lyckas banka huvudet på spiken mer än en gång i inlägget innan har jag ingenting att tillföra mer än att delar hans uppfattning på samtliga punkter. En bil som BMW med god marginal vill kunna ta 500 kakor för kan inte vara hur opraktisk som helst. Redan E85 är enligt min mening ganska svår att leva med till vardags vilket ställer stora krav på övriga bilparken, vips så krävs minst en miljon för att kunna äga bilen eftersom en normal familj behöver absolut minst en bil att komplettera med - gärna två under vinterhalvåret då bilen är helt obrukbar. | |
|
Börjar själv bli lite småsugen på en Z4 (därav att jag nyligen reggat mig här). Är nya Z4 en helt ny konstruktion, eller lider förra modellen av samma problem? Ska erkänna att jag inte läst mycket om nya modellen. |
|
| Trist faktiskt.. Nissan med sin nya 370Z har haft Z4 och cayman som riktmärke och gjort sin bil lättare, mindre och vassare för att få till en giftig racer. Som det ser ut nu så kommer man att läxa Z4 utam problem och egentligen bara ha Porschen att jaga. Trist utveckling som gör att jag behåller min Z4 ett tag till.. | |
| Den nya modellen lär inte dela många pinaler med den nu utgångna E85. Vikten är ett handikapp till följd av främst plåttaket. | |
|
ez_ric: Man fattar ju att en bil som väger 16 ton inte precis är någon räcer :) Seså, flytta dig |
|
| förstår inte vf alla har så negativ bild av nya z4:an ..av de tester jag läst så ska den vara mycket bättre än e85 på alla punkter körglädjen är inte borta så som många tror men visst har den blivit lite lyxigare och mer vardagsduglig | |
| Kommer väl en M-modell kan man tänka - då blir det nog en racer.. | |
| Håller med bmw jerry. Dem tester jag har läst är den komfortablare+att körglädjen finns kvar. Sedan enligt testerna är kvalitets-känslan mycket bättre till ock med i nivå med dem större bmw bilarna. Sedan tycker jag att den ser mycket snyggare ut både ut ock insida mot förra z4. Dessutom är det roligt att det är en kvinna som har gjort designen. | |
| Länk "När BMW är som bäst är det få som orkar matcha", | |
|
Jag medger gärna att jag vill ha en Z4 främst som cruiser och inte för att rejsa med .. ska man göra det senare är det ju rent vansinne att köpa en cab IMHO. Men en "komfortabel" BMW har fortfarande tusen gånger mer sportighet än en "sportig" bil från många andra märken (givetvis inte alla). Den känslan vill jag också åt. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2K Ang, Z:an så delar jag din uppfattning till 110% och det har säkert framkommit här i forumet att jag är för cruising det är faktiskt väldigt få som törs tillstyrka den böjelsen här i forumet, nej så så mycket rejsstil som möjligt, helst väldigt högljudd och hård och stel fjädring och så breda däck som möjligt har varit mångas önskan men ack så obekvämt, men kanske roligt ett tag mvh Uffe/bildock |
|
|
Nya Z4 är brutalt vacker. De har verkligen lyckats! Detta är sammanställningen från min sida efter titten och provsitten på Motormässan i Mö idag. Listad på 688 kkr i hallen med 3.0 dubbelturbo innebär ett pris på 300 kkr om tre år. Blir nog en sådan en gång, trots att det är helt wacko att lägga pengar på en cabbe. Plåtsuflett till trots. Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.