|
|
|
|---|---|
|
hej, blivit med en e36 me m40 motor, ej haft dessa småbilar än men alltid nån 750, nu vill den inte varva mer än 3500/4000 rpm och dör ut sen, va kan det vara för fel?går fint för övrigt. har en del el fel med, bla hastmät,och tankmätaren(lampan fung) krille | |
| Kamaxeln är M40s svaga punkt, den kan mycket väl ha gått ner sig | |
| Använd sökfunktionen hittar du mycket i detta ämne. Det finns en tråd om E30 M40 och en om E34 M40 med samma problem de sista veckorna, E34 tom de sista dagarna. | |
|
ok ska kolla det men känns mer som bensin /luft problem, släpper man av lite gas så vill den lite mer men sen storknar den, krille |
|
|
Välkommen till klubben, detta problem är så klassiskt M40 problem och det egentliga svaret vet vi inte ännu. Nedgången kamaxel är möjligt, kontrollera hur den ser ut och hör hur motorn låter (bör ticka en del). Jag har samma problem med min 318 och är ganska säker på att bränslepumpen är orsaken, är förövrigt vanligt att behöva byta denna efter ca 20000mil, vet dem som fått orning på problemet med M40 motor som ej vill varva ur genom att byta den. Varvar din bil ur i friläge? |
|
|
Krille, Då har du samma symptom som jag hade på min med bra kamaxel. Den ströps vid högre varvtal på högre växlar och jag antog att det berodde på bensintillförseln. Tyvärr fick jag större problem med min motor som gjorde att jag inte behövde gå vidare för attt lösa problemet, så jag vet inte om bensinpumpen var lösningen. M40-motorn har tyvärr alldeles för dåligt rykte här på forumet. Med oljebyten enligt serviceintervaller och bra syntetolja så är det inga problem med toppen. Jag körde min från ny till knappt 30.000 mil utan värre problem än du har nu. Men då rasade ett vevlager, troligen pga att stopp i en oljekanal. (Eftersom lagret rasade och oljetrycket var normalt trots lagerhaveri) **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Kan varva ur min bil i friläge och har mycket svårt att tänka mig att kamaxeln är problemet i mitt fall. 2ans växel drar numera till 4000rpm innan det bryter, förr 5800rpm och kamaxeln ser likadan ut idag som den gjorde då, mycket irriterande och det blir spännande att se om en ny bränslepump kan lösa detta problem. Har personligen bytt det mesta, men har teorier om att tändningen kan vara orsaken också, typ tändkablar, fördelare eftersom det är möjligt att ökad belastning med växel i kan orsaka att man inte får full tändning effekt, vilket någon här på forumet hade som problem. Igen satt katalysator kan också bidra till detta, men det ska gå att kontrollera om man knackar på den och kollar så ingenting är löst. Jag tror på bränslepump eller tändningsystemet och det är ungefär lika dyrt att åtgärda bägge, men har bilen gått 20000+ mil så kan det ändå vara lönt att byta om den är fin i övrigt. |
|
|
TACK för alla svar. problemet var en dålig pump,fixat,kammen e ganska slut men det va den före och även nu,men varvar friskt för det!GLAD PÅSK krille |
|
| Vad är det för typ av pump? Invändig eller utvändig. Har liknande fel men min går inte varva fast jag står på tomgång. Och kammen är fin inga kanter på. | |
|
hejsan på min så var det både invädig och en yttre vet ej om det e orginal med 2 pumpar, men som sagt bytte den yttre mot en wallbro race pump som låg i garaget o skräpa, och vips så funka det,lite overkill me sådan pump kanske men skulle pröva o nu får den sitta där,/krille krille |
|
|
Krille1488, vad kul att du löste det! Jag ska också byta pumpen snart, skönt att det inte berodde på kamaxeln var nedgången som många bestämt hävdar orsakar detta fenomen.(kan ju göra det men sålänge bilen inte tickar nämnvärt och kammen ser bra ut är det inte möjligt anser jag) Tråkigt med BMW priser på pumpen, runt 2500kr, vilka andra pumpar kan tänkas passa? |
|
|
ta måtten på den innre pumpen o ring runt, vet några som trimmat o satt dit audi a4 pump,lite storre men övrugt samma krille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.