AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
849

Bättre Spindelleder till E36?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjenare, finns det någon form av uppgradering av spindellederna till E36? Exempelvis powerflexbussning eller dylikt?

Har sliten vänsterled vilket orsakar vibrationer i inbromsning, trött på att byta de så ofta!

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag minns rätt så var det egentligen E46 modellen som var långt mer överrepresenterad än E36 för anmärkningar på spindellederna hos Bilprovningen.

Tror BMW sen typ 5 år sedan kommit någorlunda tillrätta med problemet på E46 genom bättre variant av just länkarmen där spindelleden är en integrerad del (antar även att när de uppgradera E46 delarna så hängde även E36 delarna med i uppgraderingen). Men här får gärna någon med lite säkrare uppgifter bekräfta allt detta.

Så har du köpt länkarmar från BMW de sista 4-5 åren så har du garanterat fått den senaste varianten.

Kommer du ihåg när och var du köpte och monterade länkarmar senast?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ganska så säker på att länkarmarna som sitter på bilen är de orginalmonterade från fabrik. På E36 är de ju inte av aluminium och håller på så sätt ganska länge.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
E36 hade minst lika stora problem med spindelleder, men eftersom leden kunde bytas separat var det mycket billigare att åtgärda. På E46 måste hela länkarmen bytas, vilket kostade en hel del.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Så det finns ingen uppgraderad eller powerflexförsedd spindelled att köpa? Förutom BMW's/Mekonomens standard-diton?

Får väl fortsätta med att byta dem :P

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag förstår inte riktigt kombinationen powerflex och spindelled? När jag läser powerflex tänker jag på hårdare typer av bussningar vilket jag inte får ihop när man pratar om spindelleder. Kan du förklara lite närmare?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nedan är en bild på E36:ans framvagn.
Länk

Det är endast #19 som är en spindelled. De två övriga fästpunkterns (vid #3 och #4) är länkarmslagringar.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
bmw-slangen: #3 är hela länkarmen. Men det går att byta både inre och yttre spindelled.
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Meyle har en förstärkt variant. Finns på Autoexperten och Meca som jag vet, kanske fler ställen.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo jag vet, därför skrev jag "vid #3" - inte "detalj #3". En spindelled är en led som sitter i spindeln. Övriga leder (de som går till styrstag brukar dock undantagsvis kallas styrleder fast de sitter i spindeln) leder bör inte kallas spindelleder.
Men jag förstår vilka detaljer som avses - men inte hur powerflex kommer in i bilden för en kulled?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
StefanE, sjysst! Precis något sådant jag undrade över... Kostar de mer än vanligt?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
282kr kostar Meyles variant hos MECA, perfekt! Hum visste inte att det fanns två spindelleder. Dn jag syftar på är den som som sitter bakom bromskölden i mitten på undersidan. Alltså "fram yttre" ?

Fram innre, vart sitter den?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ahh såg på realoembilden postad ovan , inre är då den vid 3an ! Tack grabbar för tipsen! Det är yttre som vart kass.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.