AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.822

"Snor" DTC motorkraft?

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag ställer dessa frågor med risk för att verka väldigt okunnig men men...

En kompis påstod att om man har klimatanläggningen på "auto" och dtc/dts påslaget så tar dessa kraft från motorn, med andra ord så skulle man t.ex inte accelerera lika snabbt med dessa påslagna som om man slår av dem.

Är detta sant?? Han var helt seriös när han sa det. Han kör en 2003 e46 320 och jag kör en 2007 e92 335 så det kanske inte fungerar likadant på dom bilarna liksom..

Hehe, hoppas någon kan svara! :)
Klimatanläggningen, dvs kompressorn "snor" ett visst antal hästar samt ökar förbrukningen en aning. Att DSC skulle ta kraft är fel. Den fungerar genom att strypa bränslet till motorn samt även bromsa vid behov/hjulspinn. Systemet övervakar bilen hela tiden, men gör inget förrän det behövs. Så nej, DSC, TCS och liknande liknande system tar ingen kraft från bilen.

Vorsprung durch freude am fahren
Allt som förbrukar el snor kraft ifrån motorn. Ju mer el som förbrukas desto hårdare belastas motorn utav generatorn. Detta leder i sin tur till en ökad bränsleförbrukning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den nyarer generationens kolvstyrda AC kompressorer från mitten 90-tal som snurrar hela tiden oavsett om dom jobbar eller ej tar obetydligt kraft och energi från motoreffekten.
Däremot de äldre som har en magnetkoppling som slå till o från, tar en del effekt, Volvo 740 118hkr tex "stannade" bilen nästan, inte så kul vid en omkörning då fick man stänga av AC i en del gånger.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Angående DTC i en 335 så testade jag mot polarens E46 328 med Quaife LSD
Länk

Rätt bra video, men vad är poängen? 335 har mer än 100 hk övertag jämfört med 328, så det är klart den drar ifrån som den gör.

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det lilla som klimatanläggningen tar, måste väl vara försummbart på 306hk??
Bayer_Aleks
DTC stryper motorn när den känner att bilen är på väg att släppa fästet med hjulen. Så visst, på ett sätt "snor" den kraft. Kanske olämpligt nu i detta väderförhållande, men vår, sommar när det är torrare kan det vara en liten fördel att koppla bort den om du vill sticka iväg fort med risk för hjulspinn
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
DTC har inget med diffbroms att göra?
Jag märkte att bilen tuggade sig fram mkt bättre om man snabbt tryckte in DTC knappen idag, än om man hade den intryckt länge (och fick tänd lampa för hela stabilitetssystemet) eller ej intryckt alls.
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Finns väl två olika lägen på DTC om jag inte har fel? Eller tre egentligen om man räknar det normala.

Första alternativet är ju normalläget där den sköter allt vid behov och situation. Andra, efter ett kortare knapptryck, lämnar mer rum åt föraren så att säga, inte lika mycket inkopplat som första alternativet och det tredje då man håller in knappen länge för att på så vis stänga av det (helt?)?

Men är ej helt säker, så är det på min kärra iaf.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
jag är hundra på detta jag säger nu. dtc är ett läge som tydligen ska vara "sportigt" man ska kunna ta svängar lite bättre i snöväglag och ändå itne få en sladd.

testa köra samma sträcka (helst en stor parkering)

kör med antispinn på: bilen kommer strypa motorn och sladden kommer nog aldrig komma

kör med dtc: sladden kommer bli helt lagom för svängen, ganska tråkigt läge som inte lämnar mkt för föraren att göra, men den är ju ganska bra att köra med och rolig.

stäng av antispinn: hjulen spinner hela tiden. testat med detta när jag sladdat mkt med min bil i vinter ;)

Länk
---> Jasko76
Spelar ingen roll vid snö & is väglag om du har 200 eller 300hk 0-100kmh. Meningen var att visa på hur DTC fungerar jämfört med en Quaife diff och den klarade sig bra.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Som sagt..
Med det underlaget är det däck och hur effektivt systemen får ner effekten i backen som avgör. Effekten totalt mellan bilarna spelar mindre roll..

Däremot så spelar ju däcken en avgörande betydelse..
Kör ni på liknande däck?
Premiumdäck?
Dubbat/odubbat?
Hyfsat nya både två?
Mönsterdjup?

Men ett klart intressant test!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Men som sagts innan..
AC´n tar minimalt med kraft om den inte måste jobba när bilen är stekhet (Typ en varm sommardag). Vi pratar 1-3 häst kanske.

DTC/DTS/ASC tar ingen kraft om inget hjul spinner. Hur mycket den tar beror på hur halt det är när det spinner.

Generatorn tar mer kraft ju mer belysning du har på. Vill du spara bränsle så slå INTE på dimljusen med halvljusen. Koppla ner till enbart parkeringsljus på ex. motorväg. skillnad? kanske .5% eller så.

mina 2c

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Det är klart att andra faktorer än ren kraft spelar roll vid själva starten, för man kan inte kalla någon av dessa två bilar för långsamma, men jag tänkte också på hur 335 drog iväg när ni väl hade farten uppe... Imponerande!

amullo

Det är klart att ACn tar minimalt med kraft när den går på "tomgång", men hur mycket handlar det om när det är stekhett ute och inne och den får jobba för fullt? Det här är bara en retorisk fråga för det märks knappt, men skulle vara intressant att veta!

Båda körde med premium friktionsdäck med mycket mönster kvar.
Jag tror min drar ifrån polaren i slutet mer för att han släppt av redan på gasen, inte säker.
Hur är det med en 335a på bana, kör man snabbast med DTC eller är det bäst att koppla ur systemet helt? Känns som att DTC borde ge mera fäste när man gasar ut ur en kurva då den överför kraft när inre hjulet börjar spinna, har jag fel?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Räkna med att AC:n drar några kW när den går fullt, skulle gissa 3-5kW beroende på hur stor bil och AC som sitter i.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.