AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.359

Nybliven 540 E39 ägare med lite frågor

ch
3
chaabo
540iA E39 -96
Hej BMW-folk!

Har precis konveterat från det stjärn-prydda tyska märket till en 540 E39 -96. Mätaren står på strax över 20k mil, bilen är svensksåld och har fullstämplad servicebok. Hittills är jag riktigt nöjd med bilen, men jag har några frågor. Till att börja med så beter sig stereon lite konstigt, varje gång jag startar bilen är det som att den "tappat minnet", och det kommer bara ljud ur högtalarna på förarsidan. Någon som vet om man kan programmera om det på något vis? Även fadern ändrar sig....
Nästa fråga är angående bränsleförbrukningen, visserligen förstod jag att en V8 skulle bli törstig, men 2.2l/mil vid stadskörning som ändå varit relativt sparsam måste väl anses som mycket? Eller är dessa motorer exceptionellt törstiga?
Kopplat till föregående fråga kommer här nästa, när jag startar bilen hör jag ett litet avgasläckage någonstans under, och ibland inbillar jag mig att den borde gå lite bättre än vad den gör, framförallt på lite högre varav. Känns inte som den svarar på gas i vissa lägen. Nu är det svårt för mig att uppskatta då jag aldrig kört någon 540 tidigare. Har hört att det kan vara problem med katalysatorerna på dessa bilar, men de skall vara bytta nyligen enligt tidigare ägare, skall hissa upp och kolla detta till helgen. Kan det vara så att mitt läckande avgassystem ger konstiga värden som både ger högre förbrukning samt en sämre effekt i vissa lägen?

Tacksam för alla svar/ Nybliven BMW-ägare
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Först och främst borde du läsa begagnatguiden här.

Min drar 1,3 ungefär och då åker jag i en del köer.
Din har visst inte dubelvanos om jag förstått det hela rätt, så då drar den ju lite mer kanske.

2,2 och "låter konstigt" är alltså helt orimligt.
Något måste vara fel tror jag. Lämna in den eller kolla iaf med carsoft hur den mår.

Å andra sidan finns det ju många 540-ägare som tycker att man kör mestigt om den inte drar mer än 1,6. Ytterligare andra menar att om man är missnöjd med förbrukningen så har man kanske valt fel bil.

Dessa 2 synpunkter hjälpte mig psykologiskt när jag själv var nyfiken på förbrukningen, och om den var normal. Då kom jag ju på att: "Ja just det, det här är ju en värstingbil, då skall jag inte gnälla om 2 kronor milen, så länge den håller i alla fall".

Generellt är BMW väldigt bränslesnåla jämfört med prestandan. I alla fall vid bilens tillverkningsår. Något som tex Volvo och Audi inte är i samma årsmodeller.

Slutligen, är jag barnsligt förtjust i min 540, och jag gratulerar dig till din nya.

It's da shit
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stereon är ett standardfel på tidiga E39or, om du prövar att ställa balancen två snäpp från mitten så kan det avhjälpa felet i många fall.
Annars är det enbart utbyte av enheten som gäller tyvärr.
1.06 är min genomsnittliga förbrukning de senaste 3½ åren.
Jobbpendlar idag tex 4,8 mil på 09-1,0. 50/50körning.
Bmw är extemt snåla gentimot hkr/prestanda en ny sur Volvo V70 2,5 T med 100 hkr mindre har samma förbrukning.
Men det gäller ju vid normalkörning utan plattan i mattan, då drar ju alla bilar i storleksklassen mycket bensin.
Det kan ju tex vara en dålig luftmassemätare som strular till det lite grann.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Gratulerar till din 540
själv så har jag en 540 i från 96års å min drar inte så mycke som du skrev att din gör. jag liger på ca 1,4 när jag köra i stan med min bil. så det låter som nåt är fel.

Mvh John
Länk
Jag fick en härlig soppa förbrukning på min f.d 540, dock så var det en E34.
Då var det lambdasonderna som var dåliga, gav massa olika felkoder och det kändes slö på högre varv samt inte svarade riktigt på gasen.
Angående bränsleförbrukningen, körde Stockholm - Köpen hamn för ett litet tag sedan. Hade en snittförbrukning på 1,19, relativt lugn körning, oftast med farthållaren inställd på hastigheter innom körkortets ramar.

mvh Kalle
ch
3
chaabo
540iA E39 -96
Tack för alla svar! Under långkörning tycker jag att den ligger på en fullt acceptabel förbrukning. Åkte motorväg i 140-160 på 1.24l/mil, och det tycker jag inte är att klaga på. Ska mäta upp lite mer förbrukning i stan framöver.
Finns det något bra/enkelt sätt att kolla lambdasonderna på?
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Ja dra ur sladden till den och kolla hur den beter sig på tomgång och i låga farter och stopp. Typiskt är att den faller väl långt ner och liksom hostar till vid en sakta inbromsning till stop. Är LMM fel blir det bättre utan (dvs utan sladden i). En temporärlösning är att dra ur sladden och ha ACn på konstant vilket höjer tomgången till c:a 700 varv. Ny Lmm kostar runt 3000 spänn.
Det finns bara en LMM på 540 vad jag vet.

Ja i 140+ är det inte många bilar som klarar 1.24 iaf, då börjar ju luftmotståndet säga ifrån och bilar optimerade för 90 km/h får ligga på väldigt höga varv. Så till långfärd blir det inte lätt att hitta en bättre bil. Typiskt att man bara pendlar 2 mil till jobbet då :-(

mossning,
Dan
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Måste bara komma med in i förbrukningsdiskusionen också....

Körde Göteborg-vemdalen i påsk, var väl mest 90 men köer och många omkörningar, och där man kunde på rakerna var man uppe i 140

1,05l/mil!!!!! otroligt!

och gött med V8 ljudet.

/Christian

Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Lite mer bränsle input :)

Körde i påskas Stockholm-Öregrund tur och retur. Sträckan är uppbyggd med en början av lite stadskörning i början tills man kommer ut på E4:an och sedan vid Uppsala så går det över i landsväg övervägande 90 km men några 70 samt 50-sträckor fram till Öregrund. På E4:an låg jag ngt över hastighetsbegränsningen och på motorvägen så ligger jag på angiven hastighetsgräns (massor med fartkameror på sträckan). Använder farthållaren flitigt.........

Och vad var då bränsleförbrukningen...........0.85 l /mil. Detta tycker jag är oerhört snålt för att vara en V8. När jag sedan är hemma och kör mest stadskörning går förbrukningen upp till mellan 1.4-1.6 l /milen.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
"och på motorvägen ligger jag på angiven hastighetsgräns"
Självklart menar jag på landsvägen :) Sträckan var totalt ngt över 30 mil.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ch
3
chaabo
540iA E39 -96
Ska lämna in för diagnos i morgon. Börjar tro mer och mer på att luftmassemätaren är kass, eller vilken det nu är som brukar ge upp, lär mig aldrig det där. Hade samma problem på min SLK 230 kompressor, och farsan hade bekymret på sin ML 270 CDI. Tror att min kan lida av samma bekymmer då den går jämnt och fint över hela registret, men det känns som 100 hästar har rymt ut på grönbete eller nåt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.