|
|
|
|---|---|
| Hur många har problem med att ljuset/spänningen är ostabil med blinkade ljus och gungande fläkt?Problemet uppstår främst när stolsvärmen är på och det verkar ta mellan 10-20min innan det uppkommer.Vore kul att höra om bmw lyckats laga någon med det problemet. | |
| Fick svar att felet angående att ljuset pulsera så att man håller på att spy! det ska vara så på Bmw.Det man kunde göra var att slå av stolsvärmen.Det går ju bra sommartid för då använder jag den av naturliga skäl inte men det blir värre när det är vinter och mörkt.Kanske dags att byta märke? | |
|
Farsan Hade precis samma fel på sin 328:a- 00 och har det nu på sin 330i... Han har fått laddningsregulatorn bytt två gånger då har felet försvunnit ett tag för att sedan återkomma... Nu orkar han inte bry sig längre. |
|
| Samma problem led min E46-00 av. Har aldrig varit med om något dylikt på andra bilar. Ett enkelt avlastningsrelä kanske löser problemet??? | |
| Jag har inte haft det på någon av mina e-46:or men jag hade det på min e 36:a dessförinnan. Jag kommer ihåg att det var något irriterande allra helst när man körde snöväder! | |
|
Jag har märkt att ljuset ibland försvagas när man kör i mörker. Inte jättemycket men det märks! Jag trodde nästan att jag inbillade mig detta, men det verkar vara fler som har samma symptom. Sikten blir inte jättemycket sämre men det är som sagt irriterande. Mvh |
|
|
"Felet" beror på att stolsvärmen (troligen även speglar, bakruta mm) reglerar värmen genom att pulsa strömmen till/från med ett visst intervall när önskad temperatur uppnåtts. Detta är ett enkelt och förlustfritt sätt att "termostatreglera" värmen via effekthalvledare, används ofta i industriella och hemmasammanhang. På belastningar med inbyggd "tröghet" som t.ex värmekällor funkar det utmärkt, skulle man gjort motsvarande helt steglöst (t.ex 6-12V i en bil) så hade man fått stora förluster i reglerutrustningen. Problemet är när elnätet inte är så kraftigt, och i synnerhet om flera belastningar råka pulsa i takt, då får man synliga blinkningar i t.ex strålkastarna. Varför då inte pulsa med högre frekvens, t.ex 50 eller 100 Hz i stället för som nu kanske 0,5-1 Hz? Man skulle fått hörbara störningar i allt vad ljudanläggningar heter i bilen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.