|
|
|
|---|---|
|
hej. köpte en ny termostat på den lokala verkstaden här för en vecka sedan, och tänkte att jag skulle kolla så att den funkar innan jag satte i den i 540:in. Så jag la den i en "kanna" och hällde över kokande vatten från vatten kokaren. Men jag såg inte att den öppnade sig. Antog då att den va trasig så jag va iväg och fick en ny som dom tog hem från en annan tillverkare. Gjorde samma test idag, men den nya öppnar inte heller. Kan det vara så att jag har fått 2st som inte fungerar? Eller gör jag något fel när jag testar dom, Vill ju vara säker på att dom fungerar innan jag monterar dom så inte v8 går i kok bara för att termostaten inte öppnar. Tack på förhand ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" | |
|
Hej, vanligtvis så brukar det vara instämplat en temperatur på termostaten när den skall öppna. Lägg termostaten tillsammans med en termometer i en behållare med varmt/kokande vatten så underlättar det nog för dig. Återkom gärna med resultatet... Lycka till! |
|
|
Jag skulle nog göra som Håkan skriver |
|
|
okej, ska testa det imorgon. Fast det är ju fortfarande lite knepigt med tanke på att jag hällde kokande vatten över termostaten. Och det står 85´c på den så den borde ju öppnat. Men som sagt ska slå en kik på det imorgon. Återkommer med resultat ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Termostaten är ingen snabb ventil, det går sakta... Att hälla vatten över innebär att detta hinner kylas av. Koka den en stund så blir det skillnad. FP |
|
|
tjenare, har idag kollat termostaten igen. hade den i en kastrull och hällde över kokande vatten från vattenkokaren och tog morsans köttermometer. gissa om hon vart nöjd när hon kom hem och såg att jag kokade termostat soppa :D Men hur som helst. När jag hällde över vattnet så visade termometern knappt 80*c och det är instansat 85*c på termostaten, så inte så konstigt att den inte öppnade första ggn. Men jag kokade en till laddning med vatten och hällde över och mycket riktigt så såg jag att den öppnade. endast en glipa på 0.5cm dock men vattnet vart ju inte så hett, men vet nu i alla fall att den funkar. Nu slippar jag vara orolig att den ska strula när jag ska montera den imorgon. Så jag får tacka för svaren Mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Varför använde du inte köksspisen till att koka vattnet??? Hade funkat mycket bättre än vatten kokaren, ett tips till nästa gång.. :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.