AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
787

nivå på kylvatten ?

kr
106
krizter
540ia-97
Hej alla !
Nu har jag bökat med kylningen ett tag och hoppas allt är tätt nu .
Luftade i går och fick värmen tillbaka .
Men i dag när jag monterat tillbaka fläktskydd , satt dit slangar ock fyllt upp vatten igen så såg jag att det droppar vatten ur avgasröret . Rätt så mycket .Vad har hänt?? Har jag överfyllt vatten eller vad kan det vara ?
En dum fråga kanske men visst ska väl bilen startas när man fyller kylvätska ? Annars blir ju expansionskärlet fullt på en gång . Jag menar så att man ser att det blir rätt nivå , eller ???

krizter
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Som jag ser det så kan man inte fylla på så mycket vatten så det rinner ut från avgasröret
Det måste vara kondensvatten motorn måste ju förbränna allt vatten som kommer den vägen alltså skulle den ryka vit mycket vit

kr
106
krizter
540ia-97
Ok. Jag hade den på tomgång när jag hade monterat ihop prylarna och då såg jag att det droppade från en dålig skarv och från ändröret .
Men nivån då ? Ska man låta bilen gå när man fyller kylaren ?

krizter
Visa användare
79
Mr.Rosen
Bmw 320i -91 E30
Ja brukar varmköra bilen, sen fylla på tills det blir fullt. Men luftade du tillräckligt?

kr
106
krizter
540ia-97
Det står på expansionskärlet att nivån ska läsas av när den är kall .
Jag tänkte då att man ska låta pumpen dra runt vattnet och fylla på nivån innan den blir varm . Den gula pinnen ska ju max stå jämnt med påfyllnadshålets övre del när vattnet är kallt .
Kan man göra så ?

krizter
Visa användare
79
Mr.Rosen
Bmw 320i -91 E30
Ja glömde skriva att den ska kallna innan man fyller på. Men du har gjort som ja. Så det är nog lungt

kr
106
krizter
540ia-97
Har kört ett par mil och har inte sett eller märkt av något lekage än .
Håller tummarna .

krizter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.