AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.119

6:e växel på Z3 synd att den inte finns !

trampbilen
Har en Z3 2.2 2001 och inköpt i februari i år och som går bra. Kan konstatera nu efter några mil att det är synd det inte finns en 6:e växel som man kan putta i för att få ner motorvarvet vid körning i 100 km/h för då ligger varvräknaren runt 2 500 per/min och det hadde varit bra om den låg runt 2000 per/min. Skulle säker sänka förbrukningen till under 0,9 l/mil och inte som idag runt 0,94 l/mil. Den senare siffran bygger på lite landsvägskörning och lite stadskörning så en s k blandad förbrukning enligt mätaren i bilen. Kan också konstatera att det går att snålköra på 4:e växeln i väldigt låg hastighet inne i tätort nästan ner till 40 km/h utan att det segdrar.
Vad ligger Era förbrukningar där ute på beroende på Ert kör sätt ?
/Trampbilen

bg
70
bgl
Z3 2.8 -99
Volvo 940 Turbo -98.
Var på semester förra året med Z3. Körde 155mil och förbrukn. 0,82l/mil.
Helt ok tycker jag!
Kan bara hålla med om att en sjätte växel hade gjort gott men det är inte så mkt att göra åt...

Snittar nästan alltid 1,1 l/mil och då vid blandad körning. Vid lugn landsvägskörning ligger siffran runt 0,9. Stadskörning vill jag inte tänka på... =)
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Bah... 1.1 och 0.9 det är nästan samma som jag i min 540... o den väger fläsk. Jag tänkte ju köpa en z3m för att den kanske var lite billigare i drift... Får jag köpa den bara för att den är roligare :/
trampbilen
Nu har jag under en längre tid snålkört min bil (hustrun har inte kört hon kan inte snålköra utan gasar som om hon stulit bilen!) extremt och som lägst kommit ner till runt 0,86 i blandad förbrukning men det skall sägas att det är mest landsväg och lite stad. Det får man väl vara nöjd med !
/Jonas
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Bakaxelutväxlingen är helt fel, på tok för högt varv på landsvägen. Var i Trondheim-Norge förra året, gick i 60-70Km/tim på deras ko-stigar, ändå gick det 1L/mil.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men i 60-70km/h borde den väl varva 1500-1700 rpm? Hur lågt hade du velat att den ska varva vid de farterna?

Mvh Johan
Hur många mil om året kör ni egentligen? Jag trodde verkligen inte att bränslekostnaderna var av någon större betydelse när det gäller denna typ av bilar. Enda undantaget är väl M5/M6 som i sin senaste utgåva dricker så mycket soppa att tanken känns underdimensionerad. Först när räckvidden på allvar blir lidande är det väl ett problem värt namnet.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Mjae Jag vet inte om jag håller med dig där Freddesix.

En z3:a kan man ju ha som de-flesta-dagar-under-vår-och-sommar-bil och då går det ju ändå ett par mil. Eller menar du att det snarare är en men-den-där-bilen-kan-man-ju-endast-ta-ut-ur-garaget-på-söndagar-när-solen-strålar-och-fåglarna-kvittrar-bil :), ungefär som en ferrari?

mvh markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.