|
|
|
|---|---|
|
Undrar hur man ska förhålla sig till STP's så kallade "oiltreatment tillsats". STP har ju funnits många årtionden och jag tycker mig aldrig ha hört att deras produkter skulle ge några maskinskador!? Men det är kanske svårt att bevisa att deras produkter skulle vara skadliga. Kommer ihåg den där STP-tillsatsen som var så tjock som sirap att den knappt rann ur burken! :D Den här produkten från STP sägs ska ge en stark oljefilm som skyddar mot förslitning, rost och syrabildning i motorer. Stämmer detta, vad säger oljeexperterna här på forumet? Blir det mindre förslitningar i motorn om man häller i och blandar den vanliga oljan med den här STP-produkten eller är det ett önsketänkande? Finns det nån tillsats över huvud taget på marknaden som är bra att blanda i för att skydda motorn mot förslitning? Eller är det så att det helt enkelt räcker det med en bra kvalitet-olja!? Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." | |
|
Byt olja och filter lite oftare än rekommenderat om du vill vara snäll mot din motor. Det finns inget som säger att olja blir bättre med dessa tillsatser, kan lika gärna bli sämre. |
|
|
Enkelt uttryckt är STP oiltreatment en viskositetsförhöjande tillsats. Den höjer såväl kall- som varmviskositeten i oljan. Dvs. oljan blir mer tjockflytande... Enklare och billigare väg att få dessa egenskaper är att välja en olja med högre kall- och varmviskositet vid nästa oljebyte! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
STP kallas inte för "Sista smörjelsen" för inte! Pain is temporary - Pride is forever |
|
|
Tillsatser likt STP:s är bara att betrakta som en ren nödlösning för motorer som har problem och närmar sig sista versen så att säga. Jag kan tänka mig att använda sådant i t ex en rätt billig bruksbil som är typ åka-till-jobbetbilen, och där det uppstått nåt mindre motorproblem som ev. en sådan tillsats kan dämpa längen nog tills det är dags för att byta bil. Och givetvis att det är krångligt och väsentligt dyrare att fixa problemet på ett korrekt seriöst sätt med reparation. I princip i alla andra fall så är det att välja rätt olja för behovet (vanligen då den viskositet och typ samt kvalitet som biltillverkaren rekommenderar/kräver till aktuell motor) och sen bara hålla sig till den och byta oljan samt filter enligt servicegränserna eller helst lite tidigare beroende på körförhållanden. Och skita i allt vad tillsatser och jox heter. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.