|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett problem med mina vindrutetorkare. I intervalläget hoppar torkarna på rutan. Har kännt på relät när torkarna hackar, och det klickar i relät i samma takt som torkarna hoppar. I övrigt fungerar det. Är det mitt relä det är fel på tror ni? Eller själv motorn? Har provat att löda om relät, men det var inte några dåliga lödningar i det i alla fall. | |
|
På själva torkarmotorn under ett plastlock sitter avkänningen när torkarna är i ändläge, dvs har torkat klart ett varv. Den här mekanismen är ordentligt infettad från fabrik och efter drygt tjugo år så hade det fettet på min stelnat till hårda klumpar på min så det fick motsatt effekt och isolerade istället för att leda strömmen bättre. Det resulterade i att torkarna i intervalläget gick mycket hackigt och stannade stundtals. Påverkade inte vanliga lägena. Utan att lossa torkarmotorn alls lyckades i alla fall jag med att lyfta lite på det här plastlocket och torka bort allt stelnat fett och så fungerade de utmärkt. Kommer inte ihåg om jag tog vägen via ett ventilationsgaller eller om jag lossade plåten på torpedväggen. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Ok, det låter som en möjlig felorsak. Tror jag läste nåt liknande när jag sökte på forumet förut. Men detta kan jag alltså komma åt utan att skruva isär hela motorn? |
|
|
Hej! Har provat nu. Fick inte upp locket på motorn helt, men tillräckligt för att kunna spraya in elektronikrengöring. Efter denna procedur fungerar intervalläget tillfredsställande! Tack så hemskt mycket för hjälpen! Mvh. |
|
|
Perfekt! Å det är nog en ännu smidigare lösning som du gjorde att lösa upp det torkade fettet, minns att det var lite bökigt att komma åt att torka bort det. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.