AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
866

Bilförsäljningen ökar med 4%

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Intressanta nyheter.

Enligt DI idag ökar bilförsäljningen:

"Försäljningen av begagnade bilar ökade med 4 procent i mars jämfört med samma månad i fjol. Medan bilhandeln gasar bromsar privat försäljning och import."

"Mönstret är tydligt att bilköparna dras till bilhandeln, i stället för att köpa privat"

Länk

Bimmern: Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har hållit lite koll på Byt bil och det har försvunnit ca 2000 bilar från bara den sajten

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Inte så konstigt faktiskt. Många ägare har nog haft svårt att fatta att värdet på deras bilar praktiskt taget rasat det senaste halvåret. Man köper inte privat om man kan få en likvärdig bil med garanti för samma pengar.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
RR99: Bilhandlare som har ett inpris på sina bilar borde ju vara än mindre benägna att sänka priserna i bilhallen och därmed sina marginaler än privatpersoner?

Jag har dålig koll, men om bilhandlare helt plötsligt är billigare än privat, eller håller samma nivå, så oroar jag mig snarast att deras uteblivna nybilsförsäljning ger lågt kassaflöde - så nu får deras resultaträkningar plikta ordentligt så att dom får in likvida för att kunna betala räkningar.

Tack gud att jag inte är bilhandlare - men jag kan måhända ha fel.

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Handlar nog mer om att minimera förlusten på begbilarna de har inne. Ungefär som att sitta med en aktie som faller i värde. Ju längre man väntar med att sälja desto mindre får man för den och förlusten blir större. Nybilsförsäljningen är nog inte mycket att göra något åt när det är dåliga tider.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag var in på Novation i Uppsala igår. Jag har aldrig sett hallen så tom på bilar. Det var säkert bara hälften så många begagnade nu som "normalt".

Det var ovanligt få nya "dyra" BMW också.

Dessutom var det mer än tio bilar med "såld skylt" på, blandat nytt och begagnat.

Så det verkar som de som har jobb och märker av räntesänkningen passar på att göra affär!
Det har kommit en ny undersökning som omfattar samtliga begagnade bilar och inte bara dom nyare som DI rapporterar om. Under årets tre första månader så har begagnatförsäljningen minskat med 9.2% jämfört med samma period förra året.
Priserna har sjunkit med 9% under årets 3 första månader.

MRF:s undersökning omfattar bilar upp till 10 år gamla, och denna alltså samtliga.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det verkar som intresset är större nu. Håller med om att bilhandlarna rensat undan sina lager.

Själv kan jag konstatera att intresset för min 335d är betydligt större nu, det var praktiskt taget noll under jan-mars, denna vecka har det hört av sig 5 personer och så nära en försäljning som nu har jag inte varit tidigare.

Håller med Mats om att det finns väldigt få dyrare nya BMW till försäljning.

Jag är mer och mer inne på att köpa en ny M3:a. Bra rabatter samt alla garantier. Tycker de få begbilar som finns är förhållandevis dyra.

//Stefan
Min återförsäljare har en sanslös omsättning på främst begagnade bilar just nu, dom hinner knappt med.
Och färre beggade bilar står inne i hallen.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Räntorna och framförallt de rörliga bolånen är idag historsiskt låga. Även om bankerna idag är lite mer återhållsamma tror jag inte det är helt ovanligt att folk lockas att öka på sina bolån med några hundra tusen för att kunna köpa drömbilen.

Ett lån på 200 000 kr kostar i dagsläget inte mer än ca 250 kr i månaden i ränta. Även om det på sikt naturligtvis är en vansklig strategi att öka sin skuldbörda. Men för bilförsäljarna är det naturligtvis positivt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.