AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.933

Elhiss "knarrar"

Tja.
Har en 320 e46 (98:a) där förarfönstret knarrar när man tar ner det, aldrig när det ska upp. Fungerar utmärkt förutom detta störande ljud, försvinner om man trycker på rutan. Har haft ner dörrsidan och kollat men hittade absolut inga fel.

Några tips?
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Kan vara så att det är din fönsterhiss som är på väg att gå sönder. Rätt så vanligt fel som uppmärksammas allt för lite. Har du otur så kommer fönsterhissen att sluta fungera efter några gånger till. Det gjorde båda mina framhissar. Ny elhiss kostar 1090:- på BMW och byta kan man göra själv om man inte har tummen mitt i handen. Bytta faktiskt min ena idag.

Här har du rätt bra läsning och en guide på hur du byter i fall det skulle vara så illa. Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Eller så går den bara tungt! Prova med att köra ner den hela vägen och spruta siliconspray rikligt in i listen på båda sidorna, så mycket att det rinner lite ner i listen. Kör upp och ner ett par ggr, i de flesta fallen funkar detta mycket bra, jag vet då jag jobbat som bilruteglasmästare och har gett många bilar denna behandlingen.
Gärna feedback på om det funkade för dig, om du nu provar!

Använd inget annat än siliconspray, typ 5-56 eller andra oljor då de kommer att kladda rätt ordentligt.
Är ju det att jag har haft bilen över 1 år och det har varit så hela tiden vad jag minns, samma fart o.s.v som alla andra hissar.

Ahab: Hur menar du? Att jag bara ska spruta in där själva "fönster-hålet" är?
Borde väl isåfall fungera med ett vanligt smörjmedel förutom att man får putsa upp fönstret ordentligt.

Jag är utbildad bilmekaniker och bilplåtslagare så att byta/mecka är inga problem.

E46 har ju en "del" vanliga fel och tänkte att detta kanske var ett.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag menar in i spåret i listen som glaset löper i, ordentligt så att det rinner ner även under kanten där du inte kommer åt. Använder du siliconspray behöver du inte putsa!
Provar detta imorgon, återkommer med hur det gick. Tror dock det är motorn som kärvar.
Sådär då har jag smort o smort o smort... funkade tillfälligt men kom tillbaka efter ett tag. Nu ska jag endå riva ner hela dörrsidan i veckan och tänkte då kolla om jag inte lyckas smörja upp själva armen då jag tror det är denna.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
I vilket fall som, så är detta bra medicin för fönsterhissarna som man kan göra en gång per år. Jag gör det och mina fönster löper som på moln..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.