AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.383

airbag lampan lyser

jo
35
joakime34/e39
520i-85
525ia-94
528i-98
hejsan
jag har en bmw528-98 som airbaglampan lyser på.
har kollat upp fel koden det ska tydligen vara passargerar sidan som
är proplemet. och upp kom också efter att jag hade flyttat den stolen.
har även en bmw525ia-94 som har samma fel på passargerar sidan har
även kollat upp detta med fel koden.
kan man byta eventuella kablar med vanlig 2,5mm kabel eller måste man köpa dessa på bmw läste lite på forumet om att det kunde vara sensormatta
eller bältes sträckaren?. önskar också ett svar på frågan om de andra airbagarna funkar vid eventuell krock????? hörde att det ej funkar om lamapan lyser från en bmw verkstad eller är det bara för att skrämmas!!
tacksam för svar mvh jocke

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Sensormattan är ett väldigt vanligt problem, har det på min 520. Vad jag läst så funkar inte airbagen när lampan lyser. Jag tror det skall finnas ett gör-det-själv tips om hur man kan sätta dit ett motstånd istället, för att simulera att mattan är hel.

BMW CS #5206
Att simulera att mattan är hel med ett motstånd, hur kommer det bli med en passagerare och eventuell krock ?
bm
43
bmw530power
520d x-drive M-sport -15
Ja det undrar jag också? jag har samma problem i min bil. På BMW säger de att airbagen på passagerar sidan är inaktiv då lampan en gång börjat lysa även om de släkt den, hur blir det då?

MVH Micke
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Näe, vad är det för pajasar på BMW egentligen, såklart kommer airbagen att funka om lampan blir släkt, dvs du lagar eventuella fel och resettar systemet.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Vad jag fattat så är den enda förklaringen till detta med sensormatta i stolen är att airbagen ej ska lösa ut om det är tomt i stolen =spara pengar.

Men "lurar" man med ett motstånd så kommer airbagen lösa ut vid krock även om ingen sitter i passagerarstolen.

Funderar på att släcka lampan med motstånd själv :)

oo=00=oo
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det kan också vara så enkelt att kontakten hoppat isär. Upp och fram med stolen och titta underifrån om du ser någon lös kabel. Det kanske låg någonting under sätet när du flyttade det?

Min bil: Länk
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Stämmer som Trebor säger. Är det kontakten, eller det vanliga kabelbrottet under stolen, så är det lätt löst med Hassos mektips.

/J
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Hassos mecktips fungerar väl så att den simulerar hel matta OCH att det sitter en passagerar i stolen, airbagen löser alltså alltid ut, även om stolen är tom.

Jag köpte delar ifrån Elfa och satte allting i en sockerbit. kostade runt 70:- inkl frakt. Själva bytet tog 5 minuter. Men då hade jag redan en lös kontakt. Det går att plocka den ifrån den trasiga mattan i stolen också. Sedan behöver lampan släckas antigen på BMW eller om du har tillgång till eget resetverktyg.

Den kan ju även vara bältessträckaren eller annat fel, så en avläsning av minnet är att föredra innan man påbörjar nått.

Och som alltid när man meckar el i bilen, av med batterikabeln först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.