AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
683

735iA -90 dunkande i bakaxel vid start

Visa användare
6
tyrellz0r
525i -89
Hej, som ny på autopower så börjar jag väl med ett forumsinlägg gällandes min gamla 735:a.

När man kör iväg bilen så uppstår det ett dunkande/snabbt huggande ljud i bakaxeln mellan ca 30 och 40km/h. Har sökt i forumet men ej hittat ett tillfredsställande svar. Ljudet är starkt begränsat om man gör en mycket lugn start med lågt gaspådrag, har man däremot bråttom iväg så är ljudet mer intensivt i intervallen jag angav (30-40km/h).

Någon sa till mig att det kunde vara växellådan, själv betvivlar jag detta (optimist som jag är). Själv har jag funderingar på om det är differentialen som på något vis "hoppar".

Bilen är ingen pärla, den är inköpt för 6000kr så jag har inte lust att uppsöka någon verkstad för analys, känner själv ej någon som har större kunskap än mig.

Kan det vara något så simpelt som låg nivå på oljan i bakaxeln?

När jag ändå är på G så eftersöker jag en handbok till bilen, förra ägaren hade slarvat bort den.

Är mycket tacksam för svar!

735iA -90
Mi
105
Mittmotor
BMW 850 -91. Två st Renault Zoe elbil.
Jaguar XKR Kompressor -01.
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Låter som lagret mitt på kardanaxeln.
Mi
105
Mittmotor
BMW 850 -91. Två st Renault Zoe elbil.
Jaguar XKR Kompressor -01.
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Eller kanske rättare, gummit det sitter i.
Tanner
kolla silentblocken och kardan axeln, lyft upp bilen och känn och ryck och se om något inte ser rätt ut
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
helt klart stödlagret på kardan, hade samma fel på min 750 lät up till 40/50 som dunkande och lite "kvitter".lite jobbig att byta men inte spec dyr , runt 900kr om ja mins rätt

krille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.