AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.071

spänna remmen till generator m.m. e36 M52

si
9
simo01
525iA -02
323i Touring -96
Har en 323 (E36 med M52 motorn) som behöver spänna drivremmen till generator, vattenpump m.m. Har letat efter var längs remmen som spännaren finns men har inte hittat den. Har även letar här o på andra sidor på nätet men inte fått ett bra svar. På realoem.com

Länk

ser man vilka delar remspännaren består av men inte hur man faktiskt spänner den... har någon här haft samma problem?

Jm
10
JmD
E30 320 Touring -89 @ m52b28
Återupplivar denna gamla tråd. Har lite problem med det själv nämligen.
Så finns det någon vänlig själ som kan hjälpa en stackars okunnig? :)
Den är "självspännande" dvs ett av hjulen är fjäderbelastat och spänner remmen. Antingen är remmen dålig eller nåt fel på spännarn.
Spännaren är fjäderbelastad och kan inte justeras på något sätt.
Jm
10
JmD
aa ok... o hur "lossar" man på spännaren vid ett generator-byte?

lite offtopic: Passar en generator från m50b25 på en m52b28? :S
Se exempelvis här: Länk det kan se lite olika ut beroende på vilken spännare som sitter på din bil.

mvh/ Anders
Jm
10
JmD
Kanon, tack!

o ang offtopic'en, en generator från m50b25 på en m52b28?
si
9
simo01
525iA -02
323i Touring -96
jag gav upp tanken på att byta remmen utan hakade på den gamla som var i helt ok skick. Man får ta i ganska rejält men det gick.
Jm
10
JmD
En liten fundering... Bytte ju generator i somras men inte laddningsregulatorn (pga en skruv som va förstörd så jag fick inte loss "kåpan") vilket straffade sig! Så nu har jag plockat bort generatorn igen, fixat bort skruven o satt dit ny laddningsregulator. haha :)

MEN nu till funderingen: Förra gången när generatorn byttes så användes handkraft och en liten sprint för att spänna tillbaka samt låsa den mekaniska "spänn-armen". Men denna gången va det näst intill omöjligt att rubba spänn-armen! Några millimeter som mest.
Så hur ska jag gå tillväga? Får ju inte på remmen! :S

Snabba svar uppskattas, då jag inte vill stå i snöyra i pilla med skiten! :)
Jm
10
JmD
Det va ju inte svårare än att dra loss plasthöljet på spännrullen, i med en 16-nyckel o vrida! HA! :)
Så nu har man startat upp den igen för att se så att allt lirar... MEN verkar fortfarande inte ladda =(
Antingen är det remmen som är för lång så att den slirar lr så är generatorn trasig. Hur kollar man hur mkt den laddar? Något smidigt sätt?
Mät till att börja med spänningen över batteriet medan motorn varvas en aning över tomgångsvarv. Spänningen bör då vara ca 14V om laddningen är ok.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.