|
|
|
|---|---|
|
Kom över ett sportavgassystem till M3'an billigt men har lite strul med monteringen som jag hoppas någon mer erfaren person kan svara på. Detta är systemet jag köpte; Länk Kommentera INTE japsen på bilden. Föregående ägares verk och den är slängd åt fanders nu! 1) Som synes på bilden har dämparen fastsvetsade öron rakt ut. Har funderingar på att bocka M8 pinnbultar 90 grader (typ L-formade) och använda som infästning i original gummiupphängning baktill. På så sätt tänkte jag att jag kan justera höjden på dämparen med muttrar var sida öronen. Låter det klokt? Hur har ni andra gjort? 2) Dämparen har 2st 76mm-rör... Jag har ytterst lite frispel på var sida om "bakläppen". Har ni andra med 76mm-rör kapat upp utblåshålet lite för att det inte ska ligga emot? 3) Har ju faktiskt ingen aning om vad det är för dämpare egentligen, nån som känner igen systemet? Hittar inget märke någonstans. Bör ju vara fabriksgjort någonstans iaf! Tacksam för svar! | |
| det är ett ferrita system !! kolla monterings sats me dom | |
| det är bara avgas efter katt ju? inget sportavgassystem. varför ska dy byta de? de kommer knappast bli någon skillnad på nåt vis mot ditt nuvarande. | |
|
Aguilla: De flesta byter enbart efter katt och de kommer garanterat göra skillnad på ljudet mot ett originalsystem. Effektmässigt lär man inte märka nån skillnad, men de är väl inte de de flesta är ute efter heller... |
|
| jag älskar originaljudet. det där lite metalliska klingande ljudet som kommer. men alla har ju inte samma smak... | |
pg_ice |
älskar du även vikten på original dämparen? det är väl anledning nr2 varför man byte man bantar 10-15kg |
|
Du behöver inte kapa upp i bakspoliern för att passa in rören. Jag har lite större rör än dig och det funkar ändå: Länk Och det blir inte så värmt så att spoilern smälter. Lycka till In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Nu vart de lite liv i tråden :) Tack, det är som sagt ett Ferrita-system (enda stället jag inte kollat innan typ..) Pratade med dom idag men dessvärre hade dom inga monteringssatser lösa förrän om flera veckor så jag får bygga ett eget. Anledningen till att jag byter ser ni på samma bild; det hemmasnickrade japssystemet som satt på när jag köpte bilen. Jag har originalsystem också liggande men som pg_ice säger så är det vikten det faller på. Knappt jag orkar hänga dit originalet själv :P Framöver hoppas jag dock på att kunna sätta av lite pengar till ett komplett Supersprint-system, men detta får duga så länge. 1Björn; OK! Men uppstår det inte vibrationer i spoilern som skorrar lustigt? Det borde ju definitivt göra på ditt eftersom det ligger emot. |
|
|
elmgren: Nix inga vibrationer eller något som skorrar lustigt. Har kört med det i 5 år nu utan problem. Mina rör är lite större än dina 2 X 83 mm. In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.