AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.436

m5 -00 dör när man gasar på fyrans växel. stereo fråga också

Jag gasar på ordentligt på alla växlar, när ja kommer till fyrans växel och börjar närma mig 4500 - 5000 rpm så dör motorn tills den kommer ner till 3000 rpm. då går den bara att varva upp till 3000. När ja sen stänger av och startar om den, så går den hur bra som helst.
Har provat detta flera ggr och de blir samma varje gång.
Funderar sj om de kan vara dålig luftning till tanken och att de är därför den klipper och går in i nått felprogram, men ja vet ej.
Om de är någon som vet eller har haft samma problem eller vet vars luftningen till tanken sitter så skriv gärna.

Ja har en fråga om stereon också, ja har en original stereo som bara läser vanliga cd skivor och har ingen cd växlare.
Går de att koppla in en aux, usb eller liknande utgång, eller är de någon som har nått förslag på hur jag ska göra för att kunna använda mp3 skivor?
MVH Danne
Det är troligtvis luftmassemätarna (LMM) . Använd sökfunktionen så finns det mer info.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Varför skulle motorn klippa vid 4500rpm om lmm är kass????
Går ju i in i nödprogramet så det ska inte påverkas vad jag vet. Mvh
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Om lmm är felaktig så kan den gå in i limpmode för att skydda motorn och då blir det exakt så som du säger.
Här kommer lite mer hjälp:

Sökfunktionen hittar du här: Länk

Det vanligaste felet vid dålig prestanda/misständning/"limp-mode" är:

- Luftmassemätare. (sitter 2 st, kostar ca 3000kr/st)

- Kam-/vev-axelgivare

- Tändstift, felaktiga pga för snål blandning under lång tid. (läs:dåliga LMM)

- Tändspole, eventuellt felaktig ventilkåpspackning ger olja vid stift/spole och orsakar misständning & dålig funktion på spolen

- Bensinpump. (normalt runt ca 10-14000 mil sen slutar de fungera korrekt)

Det finns info på forumet hur man kollar LMM:s funktion genom färddatorn men den infon hinner jag inte leta fram just nu.
En felkodsavläsning är att rekommendera efter att du kollat LMM:ns funktion genom ovanstående.
EDIT: Här är en länk för funktionskoll av LMM: Länk

Välkommen till forumet!
Lelle: Har du tillgång till en EDIT-knapp så får du gärna dela med dig :)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det finns cdväxlare som läser mp3.Det sitter i dom lite nyare bmw bilarna.

Edit: Det finn lmm för 1100kr på ebay men jag vet inte om dom är bra?

Länk

Redigerat av 2002tii (2009-04-07 20:51)

;)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Inte betedde sig min m3 så som ni beskriver. Den gick att varva och den klippte inte bara. Är väl inte samma safemode
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det hände så två gr med min innan jag bytte lmm.Så det är väl något som skiljer m3 och m5 då kanske.
Samma sak hände 3 ggr för mig innan jag bytte lmm. "EDIT"-knappen har väl alla?:)) Orkade först inte leta länkar men ändrade mig,därav "edit" : ))
När de här hände så var ja på väg hem ifrån bmw verkstad, där dom hade kopplat upp bilen och gjort en uppdatering av mjukvara. Så när ja åkte ifrån verkstaden fanns de inga felkoder, såg det med egna ögon. Kan ja ha haft så otur att lmm gick sönder på vägen hem?
Kan de inte vara ett bränslefilter? tänkte om den känner att de kommer för lite soppa och då går in i felprogram?
Jag kan köra gärnet på 1, 2 och 3 ans växel utan problem, men fyran blir ju lite mera långdragen då de börjar gå fort, och då är de i slutet av fyrans växel som den klipper. Annars går den ju hur bra som hälst, så ja har som svårt att tro att de är lmm. Om ja växlar lite tidigare på fyran så händer ju inget, men de ska ju iaf inte vara så här.

MVH Danne
Tänkte bara säga att de var den högra lmm som var trasig, nu går m5:an kanon fint.
Tack för all hjälp MVH Danne
*host**host*

Du bytte bägge två hoppas och antar jag?
Nej de gjorde jag inte, bytte bara den högra. De är inga billiga grejor de där. Borde ja byta båda? Den går ju bra nu.....
Byt bägge är mitt BÄSTA råd. Den andra har inte gått mindre om du inte vet att den andra varit bytt nyligen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.