|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag fick precis en idé.. Jag har nyss bytt till ett Eisenmann-catback på min 330 och är inte något vidare imponerad av ljudet. Så jag kom på att jag kan bygga om original-systemet till raka rör, utan någon som helst ljuddämpare. Bara som ett experiment alltså. Det ligger ju ändå bara och skräpar just nu. Alternativt kan jag rensa de 3 ljuddämparna som finns på ljuddämpningsmaterial. Det borde ju låta väldigt mycket, men frågan är om det samtidigt kan låta gott, eller bara skräp? //Jesper BMW - Better Make Way | |
Gemini__ |
Du skriver att du nyss monterat systemet. Du är väl medveten om att systemet har en inkörningsperiod innan slutgiltigt sound uppnås? Det är "race-versionen" förmodar jag? |
|
Ja, kanske inte "nyss" det har allt körts in om det inte är 1000 mil som gäller.. 200mil har det nog körts iallafall.. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
Gemini__ |
Ja, ett par hundra mil var det som behövdes i mitt fall. Låter det för lite helt enkelt? Kan ju alltid testa modifiera originalsystemet. Hoppas någon som gjort likn. operation kan svara på hur bra detta kan bli. |
|
Okej, ja det låter för lite för det första. För det andra är det fel ljud också tycker jag. Dånar irriterande på lägre varv och låter inte alls mycket när den inte dånar. Kan bli ett kul experiment med raka rör :) Det kan ju låta helt förjävligt, men då har man ju provat iallafall. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Du behöver nog byta grenrör får att uppnå de ljudet du suktar efter. Prova annars bara att ta bort bakre ljuddämparen på systemet och se om det låter som du vill. |
|
|
Utan bakre ljuddämpare: Länk |
|
|
Robbex: Jag har haft extraktorgrenrör, sportkattar och eisenmann monterat tillsammans, och det lät väldigt gott utanför, men det var ett väldigt resonansljud inne i bilen. För övrigt så öppnade jag alla 3 ljuddämpare igår på originalsystemet och plockade ur allt ljuddämpningsmaterial, och har även börjat svetsa ihop det igen. Så nu ska jag bara svetsa klart det och sedan provmontera. I sista burken fick avgaserna gå lite omvägar för att hitta ut, jag antar att det inte dämpar något större? //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Nu har jag nyss provmonterat original-systemet utan något ljuddämpningsmaterial, och det var så gott som ingen skillnad mot original?! Men ja, nu säljer jag mitt Eisenmann-system och låter Ferrita bygga om det. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
| lät som en jävla traktor det där :D allts den länken med 330 utan bakre ljuddämpare. | |
|
Jup låter lite som V***o 240 med trasigt avgas :) |
|
|
På tal om bmw ljud, så här låter min 540 med systemet bort plockat från kattarna:) Lite traktor över det också fast ändå lite rått ljud:) |
|
|
Mellan ljuddämparna tar nästan inte bort något ljud alls utan det är slutdämparen som tystar ner allt på bilen. Men utan den låter den som en traktor. Tycker att e36 med M50 låter mycket mer metalliskt och högre först när den kommer upp i varv. Hur får man samma ljud ur M52 eller M54 ? Eller beror ljudet på att nya motorn är i aluminuim ? |
|
|
marwin: "så här låter" ??? M62B44 utan nåt efter kattarna låter riktigt rått! Testade detta på min när jag bygge eget catback. Nästan lite jänkeljud över de... :-) |
|
|
Glömde visst klistra in länken:P Länk |
|
| Ryter riktigt fint! :-) | |
|
Det tycker jag också, önskar att jag på nåt sätt kan lyckas få liknande ljud ur ändröret, fast på lite lägre ljud nivå förstårs:P |
|
|
Jag bytte till metalliska sportkattar igår och det förändrade ljudet lite grann vid gaspådrag men typ inget alls vid lugn körning eller tomgång. Låter lite råare och raspigare. Nu har jag från grenrören som går ihopa till ett rör på varje sida, 2,5" rör ner till 2,5" kattar ut till en kollektor och över till 3" rör, en liten dämpare och sen en lite större dämpare där bak och sen avslutas det med ett 4" slutrör. Låter ganska mysigt faktiskt! |
|
|
Okej:) När mina kattar fortfarande är kalla så låter den mycket råare, kanske blir liknande med metalliska kattar:) har du inget klipp du kan lägga upp på hur den låter? |
|
| Bytte dom igår och har inte satt i kompressorn än efter bes men när de är fixat ska jag försöka filma lite :-) | |
|
okej det tycker jag absolut att du ska göra:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.