|
|
|
|---|---|
|
Har letat o letat men finner ej svar på frågan kanske ngn här på forumet som kan hjälpa till. Tänkte byta front från en original till en m-tech II front. Blir ej klok på dem 2 långa torxskruvarna som sitter underifrån på fronten. Hålen för dessa torxskruvar sitter betydligt längre ner på M-tech II fronten jämfört med original fronten. (Längst ned med andra ord) Kommer det gå att skruva upp dessa torxskruvar iaf eller är det meningen att man ska skippa dessa torxskruvar på M-tech II fronten? Länkar till bilder om det kan underlätta Obs! Bilderna är lånade Bild på original front: Länk Bild på M-tech II front: Länk BMW M-POWER | |
|
En beskrivning jag gjorde när jag bytte front på min gamla bil. Allt återanvänds, förutom plastplugganra som är lättare knipsa av och köpa ett gäng nya. Ur bilbloggen: 2006-04-03 En kort beskrivning av demontering/montering av fronten och bromsluftskanaler jag gjorde i helgen. Jag utgick ifrån guiden på E46fanaticts.com utan några konstigheter. Den ordningen jag gjorde är kanske nödvändigtvis inte den ända men funkade perfekt för mig. 1. Börja med att lossa nummerplåt och ev skruv bakom den. Dra sedan av hållaren framåt och upp. Man får lirka lite den sitter bara i plastflikar. Fortsätt med listerna bredvid. 2. Lossa 4 stycken 8mm skruv under fronten framför hjulen, två på varje sida. 3. Lossa 2 stycken 8mm skruv i hjulhuset, en i varje hjulhus. 4. Pilla bort ev. plast pluggar långs underkanten på kofångaren. På min satt det inga där eftersom BMW i Gbg slarvat vid reparation och det tackade jag för nu. Dom är annars en av de jobbigare momenten. 5. Lossa sedan 2 långa torx-bultar som håller uppe hela kofångaren vid luftintaget på fronten. Du behöver en ca 10 cm förlängare till hylsnyckeln till dom + torx-hylsa (10mm?) 6. Drag sedan fronten fram emot dig, här är det bra med en medhjälpare som kan hålla medan du kopplar ur dimljusen och signalhornen. En ren matta att lägga ner fronten på är ett måste. 7. Jag flyttade över krockbalken som satt i original-fronten över till M-fronten. Den satt endast med ett antal svarta plastpluggs. Jag tryckte ut dom bakvägen med en stjärnmejsel så jag fick tag i dom på andra sidan med en polygriptång. Lite pilligt, några gick dessutom inte att rädda men jag hade köpt några nya i reserv som kom till nytta. När jag tryckte i dom på M-fronten igen så använde jag mig av en 1 krona och pressade ner med tummen och det gick betydligt fortare att sätta dit dom. 8. Byte till M-bromsluftskanaler. Bromsluftskanalerna satt med två stjärnskruv under bilen och två 8mm skruv i överkant på kanalen. Inga konstigheter. På den högra kanalen sitter även en liten luftkanal från bromsluften till generatorn som måste bytas. Den nya kanalen var däremot rätt jobbig att få dit. Skall anslutas till ett mjukt rör/slang i ena änden en bit upp i motorn. Smidiga händer är bra för det är riktigt trångt. Den andra änden trycks fast ordentligt i bromsluftskanalen. Se [LÄNK] Den vänstra kanalen är bara att byta, men en av 8mm skruvarna sitter väldigt jobbigt till. Sen är det bara att göra allt i bakvänd ordning när M-fronten skall på. Glöm inte att flytta över eventuella clips som skruven skall bita i vid tex. hjulhusen. Gummilsten i överkant, bara att dra av och tycka på ny fronten. Nummerplåtshållaren från standardfronten passar inte M-fronten, men listerna gör det. För mig tog det ca 3 timmar, och då tog jag det lugnt och försiktigt. Verktyg jag använde: Hylsnyckel med förlängning, 8 mm bit, Torx-bit ( tror det var ca 10mm) skruvmejslar, tång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.