|
|
|
|---|---|
|
Hej, hur ska man gå tillväga med underarbete om man ska måla sina bromsok? Jag har tänkt fräscha upp oken på min C5:a med silverfärg men fyra års körning har satt sina spår vad gäller smuts och sånt. Vad för färg bör man använda? Tips mottages med tacksamhet! /Masten | |
|
Jag säljer en bromsoksfärg. I den ingår det rengöringsvätska så man kan få det riktigt rent. Färgen finns både för pensel och sprayfärg. Färgen går även att använda i motorrummet och liknande. Du ska iaf ha värmebeständig färg. finns alltså speciell färg för bromsok. Så är det, å så blir det... |
|
|
Borts av oken med en roterande stålborste du sätter på borrmaskinen.. Istället för att köpa dyr färg som sägs vara gjord för detta ändamålet så går det lika bra med hammarlack.. Det tåler den värme det blir och det sitter som berget (sålänge det är ordentligt rengjort innan du målar).. Hammarlack kostar nog hälften av vad "special"färgerna kostar och håller lika bra.. |
|
|
Jag har målat mina bromsok med hammarlack! silver-slätlack De funkade då fint de :) bara borsta ordentligt innan med stålborste och smärgelduk,så gjorde då jag å de blev bra de, å så två varv hammarlack! |
|
|
Kanske en dum fråga, men finns det någon risk om man målar bromsskivan med hammarfärg? Inte själva "bromsskivsytan" utan den delen som själva hljulet sitter emot. Mvh/Rolle |
|
| Det finns ingen större risk med att måla navet på bromsskivan. Iofs leds värme bort något sämre, men det är nog ingen större fara vid vanligt bruk. Dock så blir navet på skivan ännu varmare än oken vid bromsning, vilket utsätter eventuell färg för extrema temperaturer. Till just detta (målning av nav) har jag sämre erfarenheter av hammarlack. Kör man riktigt hårt (typ bankörning), så bubblar färgen loss från skivan. Om man nu ändå tar sig tid att borst ok och rengöra, så kan man väl lika gärna lägga en hundring extra på riktig bromsoksfärg? Finns ju dessutom på Biltema. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.