|
|
|
|---|---|
|
har en E39 540 som stått över vintern och dum som jag var så satte jag aldrig batteriet på laddning utan låste bilen bara och lät den stå så batteriet är urladdat... och det roliga problemet är att nycklarna inte fungerar nånstans på bilen och ja, batteriet är ju dött så jag kan ju inte låsa upp den via fjärren som vanligt ;) fick ett tips av en polare om att jag kan plocka loss grillen i fram och kanske komma åt viren till huven och sen koppla i strömkablar, nån som vet om det går?? tacksam till alla tips ----------------------------- man ska inte kasta glas på sten | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Låsen ska fungera rent mekaniskt men man får nog ta i och vrida lite längre än normalt. skuffluckan ska gå att öppna med nyckeln. Men låsen kan ju behöva smörjas rejält och lirkas med, då de sällan används pga fjärrmanövreringen Är nog lämpligt att lossa batteriet innan du försöker ladda inte lämpligt att spänningssätta bilen med tomt batteri med en laddare, kan bli en hel del "gremlins", förmodligen får du byta batteri, då det förstörs snabbt av att stå oladdat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Koppla på ström via nummerplåtsbelysningen och öppna bilen, brukar fungera för mig. Vet dock inte om detta kan vara skadligt för elsystemet, databoxar etc... | |
|
om du har dragkrok skall du koppla in strömmen på eluttaget röd=+ Svart= - Länk MV\\Heavy |
|
|
fick höra att man kunde lyfta upp bilen och dra startkablar till plus på startmotorn, vet inte riktigt hur det är med att koppla via nummerbelysningen, går inte ljusrelät eller nåt annat sönder då?? låsen kanske har kärvat, vad vet jag, får väl testa lite bättre men är rädd att ha sönder saker ;P och självklart så byter jag batteriet så fort ja kommit in i bilen ----------------------------- man ska inte kasta glas på sten |
|
|
stoppa in nyckeln i nyckelhålet å vrid. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Enklast är som redan skrivits att öppna bilen med sin nyckel, ingen bil byggs så att man inte kan nödöppna osv. Däremot kan det tröga lite att vrida förbi normala öppningsläget osv med nyckeln eftersom denna manöver normalt sällan används. tips: Öppna/stäng med nyckeln någon gång emellanåt. Vissa (nyare) bilar drar igång larmet om man även öppnar dörren men det behöver man ju inte för att motionera låsmekanismen lite. Att fibbla med extern ström är inte att rekommendera och många beskrivningar är rent felaktiga: Att mata in på t.ex skyltbelysningen går knappast, denna är ju inte direktkopplad på batteriet, isf skulle den lysa dygnet runt... Att mata in på släputtaget (om man har ett sånt) i exemplet ovan hjälper inte heller, man kommer inte längre än till en reläkontakt som är öppen... På nyare bilar är det öht inte alls rekommendabelt att koppla på yttre spänning på något annat ställe än direkt på batteriet eller hjälpstartuttaget, det funkar t.ex inte att mata spänning baklänges genom ljusmodulens elektronik, via nån yttre lampa osv. FP |
|
|
Är det en dum idé o köpa några billiga startkablar o hänga på dem när man ställer in bilen en längre tid? De kan ju hänga ut under bilen eller nått, råkar man då på vårkanten ut för dött batteri är det ju bara att ansluta ett hjälpbatteri direkt! |
|
|
ladda upp batteriet innan du ställer av den .. renjör å smörj dörr låset.. . jag brukar varmköra motorn 4gr i månaden ca. har alldrig haft några problem. jag har bilen alltid avstäld nov - april...... skönt med ett fint ex i garaget... schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
| Jag använde mig av en gripklo med isolerad "arm" och sen ansluta en laddare till gripklon till laddaren. Lyckades leta upp generatorpluspolen tror jag, det var längesedan på en e34 (efter någon inte stängt av ljuset). Där gick de minsann inte att vrida nyckeln och där användes nyckeln varje dag, inte som dagens fjärrisar (ja, provade att lyfta handtag/vrida etc osv). | |
|
Provade du även på passagerardörren och/eller skuffluckan? Sättet att nödöppna och vilken dörr man använder skiljer en del mellan olika modeller. Att koppla på startkablar och hänga ut verkar lömskt. Dessutom är ju batteriet inlåst i skuffen, ibland under baksätet osv, sitter mera sällan öppet i motorrummet i dagens bilar. Ofta finns iofs en hjälpstartsanslutning i motorrummet men det finns alltid risker med att ha osäkrade kablar utan uppsikt sittande där. FP |
|
|
Skäggo:: hur går det med din låsta bil har du fått upp den. och har du dragkrok så har du redan fått svar på hur du laddar batteriet enkelt. följ länken på mitt tidigare inlägg som visar vart du kopplar in laddaren på släpvangns kontakten. MV\\Heavy |
|
|
Heavy: Titta på kopplingsschemat så ser du att det inte funkar att mata in spänning i uttaget. Är det dessutom en BMW med originalkoppling så blir det ännu värre, tyvärr. FP |
|
|
nej jag har inte hunnit testa än, bilen står hemma hos föräldrarna men ska testa det mesta nu i helgen ----------------------------- man ska inte kasta glas på sten |
|
|
nej jag har inte hunnit testa än, bilen står hemma hos föräldrarna men ska testa det mesta nu i helgen ----------------------------- man ska inte kasta glas på sten |
|
|
tjena allihopa har äntligen kommit in i bilen nu och tackar för alla tips obs: nycklarna fungerar verkligen inte, låsen har inte kärvat blev 4 olika försök innan jag kom in Nr1. knäcka låset på bakluckan fungerar inte... Nr2. riva grillen och komma åt viren va inte nån ide heller. Nr3 de gamla vanliga inbrottknepet att köra ner en grej i sidorutan va inte ens o tänka på.. Nr4. som fungerar, hissa upp bilen, hitta startmotorn och koppla startkablar, endast plus till startmotorn ;) sen hade ja ström i bilen och kunde låsa upp med fjärren :D Nu står batteriet på laddning men verkar stendött än en gång tackar jag för alla tips ----------------------------- man ska inte kasta glas på sten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.