|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är så att jag bytte handbromsbackarna på båda sidor idag. Satte justerskruvarna i botten för att få på skivan lättare. Men när jag sedan åkte upp på lyften för att spänna justerskruven så fanns det ju inget hål på bromsskölden så att man kan få in en skruvmejsel. Så min fråga är: Hur justerar man handbromsen när bromsskivan sitter på? Inte genom att spänna vajern, utan att spänna "det lilla kugghjulet". Tar man det från andra hållet kanske? Alltså att plocka av hjulet och ta från den sidan? När jag bytte backar åt far min så fanns det en gummiplupp på bromsskölden som man kunde pilla av och där igenom spänna justerskruven. | |
|
Kugghjulet nås via något av hjulbultshålen mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Då vet jag! Tack för ett snabbt svar! |
|
|
Hej Bmw-Olof, hoppas att det är samma på E32 som på E38 :) isåfall så kan jag dela med mej att justeringen görs genom ett av bulthålen i bromsskivan, där man sedemera spänner hjulbulten. Alltså inga hjul på bilen vid inställning av handbroms. :) Hoppas det hjälpte, lycka till! Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Har just besiktat min 740 och fick en 2:a på handbromsen, men vad jag kan se och läsa mig till så ska man inte behöva ta bort några hjul? BMW no 1 |
|
|
Här kommer en till som jobbar efter "pilla & lär" principen .. har tyvärr inga böcker till min 7:a. Har precis handlat in de bromsbackar till parkeringsbromsen och skruvat ner allt.. på med backarna och skruvar inställningskuggskruven i bott ... Finns det nån mer stanns att spänna tro??? Hittar på vänster vajer ut till bakhjul i färdriktningen ytterligare en typ av "spännanordning" men ingen på höger. ** Nyfiken som man är så undrar man om det trots det sker sjustering på båda hjulen denom den vajern... eller är enda sjusteringen vid kugghjulet genom bulthålet? De 15-bultarna som håller fästet för bromsoket ska det dras för kung å fosterland ?? (De satt som f-n... tur man har bra mutterknack) ** Är det dessutom ett självspännande system efter hand som det slits?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.