AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.790

Var hittar jag info om BMW 850?

Conan999
Hej. Är det någon härinne som vet någon bra länk med BMW 850 fakta? Tex vikt, 0-100 etc? Skulle vilja kolla hur den står sej mot en Corvette C5-01. Vet att det finns några olika motorer i 850!

Tack på förhand

Conan999
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
På den här sajten hittar du en del info.

Länk

/Mattias
Conan999
Mattias: Tackar för det

Conan999
E31 tycker jag är den snyggaste modellen som BMW gjort. Nån gång i framtiden måste jag bara ha en sån Länk
Conan999
Henkez: Dom fälgarna höjer ju bilen en hel del. Tycker ändå att det är en lite för tung "sportbil" i min smak.

Conan999
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Conan999 har du kört någon och vad menar du med att den är tung?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Håller med om att den är lite tung och seg standard, men en CSi är inte fel :-)

Man kan ju bättra på dom lite också, jag tycker dom behöver mer effekt och bättre chassi, och det gör jag något åt :-)

länkar:
Länk
Länk
Conan: det är INGEN sportbil-det är en GT bil!!!

Så här säger Wikipedia om GT bilar:

"GT, eller Gran Turismo, är en italiensk term för en speciell typ av bil (det engelska uttrycket Grand Tourer förekommer också). En GT-bil utmärks av att den är sportbil som fungerar till annat än rena sportändamål, oftast är den avsedd att transportera två personer och deras bagage så snabbt och bekvämt som möjligt över en längre sträcka.

En klassisk GT är för det mesta något större än vanliga sportbilar och har ofta fyra sittplatser i ett så kallat 2+2-arrangemang, av vilket uttyds att de båda bakre sittplatserna är avsedda för provisoriskt bruk. Trots att GT- bilar ofta är utrustade med många lyxdetaljer har de ofta prestanda som går att jämföra med eller överträffar andra exklusiva sportbilar.

I bilden av en Gran Turismo ingår det oftast ett välvårdat och välbärgat par eller den livsbejakande ensamme mannen. Filmkaraktärer som Helgonet och James Bond har ofta placerats i denna typ av bil.

Begreppet "Gran Turismo" har även förknippats med långdistanstävlingar, till exempel Le Mans 24-timmars, Mille Miglia, Targa Florio och Carrera Panamericana.

Idag används begreppet GT flitigt i bilbranschen i syfte att skänka vanliga bilar mer glans. Exempel på detta fenomen är Golf GTI, Peugeot 206 GT och Fiat Punto GT. Antalet renodlade GT-bilar är dock få.

Motorn i den optimala GT-vagnen har 8 , 10 eller 12 cylindrar. Ofta saknar motorn turbo för att understryka bilens betoning på komfort och relativt odramatisk acceleration med jämn och hög effekt från lågt varvtal. Kompressormatning förekommer däremot på en del modeller och har så gjort sedan mellankrigstiden.

Exempel på GT-bilar:

* Aston Martin DB5
* Aston Martin DB9
* BMW 6-serie
* BMW 8-serie
* Ferrari 365 GT 2+2
* Ferrari 612 Scaglietti
* Iso Rivolta Lele
* Jaguar XK
* Jensen Interceptor
* Lancia Aurelia
* Maserati Ghibli
* Maserati GranTurismo
* Mercedes-Benz CL-klass
* Monteverdi 375 L
* Porsche 928"
Conan999
BMW Båstad: Nej har inte kört någon men min jobbarkompis har en och den väger 1880 kg? OK det kanske inte är någon renodlad sportbil

Conan999
He
347
Hellboy
440i GC -18
Länk
He
347
Hellboy
440i GC -18
Här har vi en klassiker...
Länk
ho
11
hotrod
850iA-91
Nej du.. Inte en chans! Har förmånen att äga både 850 och Corvette c5 cab -03 med manuell låda. BMWn har Alpina chips och Remus avgas och är en härlig GT vagn och underbar att sträcka ut på landsväg med..men Corvetten är ett as till att gå. 0-100 på cirka 4,7 sek och vid motorvägsfart varvar den 1400 varv på 6:an. Drar då 0,79 per mil..vid 230km/tim varvar den under 3000..BMWn är en underbart vacker och härlig bil som jag aldrig säljer. Mitt råd är att skaffa en av var så får du något trevligt att titta på i garaget varje kväll innan du går och lägger dig

J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Gasar-Magnus: Det inlägget tål att skrivas i kalligrafi, ramas in och hängas på finväggen. Väl talat.

I mitt fall fanns vissa modernare jänkare med i perspektivet inför GT-köpet, t ex Camaro/Trans Am LS1 o dylikt. Jag kan inte nog tacka mig själv för att jag till sist ändå valde 8-serien. Det skall väl till en Corvette C5 för att överträffa en 840 på kurviga skånska småvägar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.